SPPs vd Staffan Hansén

SPPs nyförsäljning ökade kraftigt under första kvartalet 2022

SPPs nyförsäljning ökade kraftigt och noterar rekordnivåer under första kvartalet. Nyförsäljningen, mätt i APE, uppgick till 570 miljoner kronor första kvartalet 2022 jämfört med 355 miljoner motsvarande period 2021. Det är en ökning med 60% och är den högsta nyförsäljningssiffra som bolaget redovisat sedan det övertogs av Storebrand 2007.

- Den ökade nyförsäljningen är ett gott kvitto på att vårt starka kunderbjudande med enkla digitala tjänster och tydliga hållbarhetsprofil står sig väl på marknaden, kommenterar Staffan Hansén, vd SPP.

Det underliggande driftsresultatet uppgick till 198 miljoner kronor (210). Däremot påverkades finansresultatet negativt av turbulenta finansmarknader, och uppgick till -75 miljoner kronor (165).

SPP har under första kvartalet lanserat flera koncept och erbjudanden som ytterligare stärker bolagets digitala position. Bland annat har en digital löneväxlingstjänst utvecklats som gör det enkelt och hållbart för företagens anställda att byta en del av sin lön till en högre tjänstepension.

- Vi har även lanserat en skräddarsydd digital helhetslösning, som på ett enkelt sätt ska hjälpa Sveriges småföretagare att skapa ekonomisk trygghet för sig och sina familjer, säger Staffan Hansén.

I mars tilldelades SPP utmärkelsen som Sveriges mest jämställda försäkringsbolag i SHE Index. Revisions- och konsultföretaget EY genomför årligen en benchmark i Norden som hjälper företag att mäta jämställdhet och bidrar till förändring i resan mot större mångfald och inkludering.

Den 21 mars invigdes SPPs nyrenoverade, moderna lokaler på Klaraporten i centrala Stockholm. Kontoret som uppmärksammats i flera inredningstidningar är utvecklat för att anpassa verksamheten till det hybrida arbetslivet och positionera SPP som en attraktiv arbetsgivare.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 123 miljoner kronor (375 miljoner kronor motsvarande period 2021). SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 31 mars 2022 till 232 miljarder kronor (230). Inbetalda premier exklusive beståndsöverlåtelser under perioden var 3 633 miljoner kronor (3 518). Solvenskvoten för SPP var per den 31 mars 2022 152 procent. Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat -5,3 procent under perioden, och för en typkund som uppnått pensionsålder-4,6 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till -6,15 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till -3,37 procent.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet.