Staffan Hansén lämnar SPP för att bli ny vd för Tredje AP-fonden

Staffan Hansén lämnar SPP för att bli ny vd för Tredje AP-fonden

SPP Pension & Försäkrings vd Staffan Hansén lämnar sitt uppdrag efter sju år på posten för att bli ny vd för Tredje AP-fonden (AP3) senast 1 december.

Staffan Hansén tillträdde som vd för SPP 2015. Under hans ledning har SPP lyft sitt resultat kraftigt och vuxit på den svenska tjänstepensionsmarknaden till att idag förvalta 224 miljarder kronor. Under den här tiden har SPP genomfört omfattande förändringar i bland annat arbetssätt, byte av IT-plattform och nya partnersamarbeten. SPP står idag starkt med ett kundanpassat erbjudande och tillväxtdrivande digitala tjänster, redo för en fortsatt expansiv resa.

- Försäkringsmarknaden genomgår stora förändringar där SPP nu står väl rustat inför framtiden. Tillsammans med de fantastiska medarbetarna och kollegorna på SPP och Storebrand har det varit möjligt att nå de starka framgångarna gällande försäljning, förändringsarbete och hållbar kapitalförvaltning. Tiden inom Storebrandkoncernen har varit oerhört stimulerande både på ett personligt och resultatmässigt plan. Jag kommer med engagemang och värme följa SPP och Storebrand som lojal kund, säger Staffan Hansén.

- SPP har haft en mycket stark utveckling under Staffans ledning. Han är en duktig ledare med bred erfarenhet och tyngd inom kapitalförvaltning. Jag är glad att jag har haft förmånen att arbeta med honom under hans många år inom Storebrandkoncernen och önskar honom all lycka i sin nya roll, säger Odd Arild Grefstad, styrelseordförande SPP Pension & Försäkring och koncernchef för moderbolaget Storebrand.

Staffan Hansén lämnar sitt uppdrag som vd för SPP under hösten 2022 och tillträder sin nya roll hos Tredje AP-fonden senast 1 december. Rekryteringen av ny vd till SPP påbörjas inom kort.