Svensk Fondexpertindex (SFEI): Fondexperterna starkt positiva till börsen det kommande året

Bland slutsatserna i den sjunde upplagan av Svensk Fondexpertindex (SFEI) kan nämnas att fondexperterna ser positivt på börsutvecklingen det kommande året, och Europa bedöms vara den mest intressanta aktiemarknaden att investera i trots regionens fortsatta statsskuldsproblematik. Andelen positiva börsprognoser har aldrig varit så stor sedan SFEI startades hösten 2009.

– Det är intressant att fondexperterna är så positiva till börsen, och inte minst Europa som ju fortfarande har stora ekonomiska problem att hantera i flera euroländer. Det tycks finnas en tilltro till att de problem som finns kommer att lösas, och dessutom kan ju fortsatta stödåtgärder och låga räntor komma att gynna aktieutvecklingen fram till dess, säger Peter Beckman, vice vd för SPP Fonder.

Fondexperterna anser att den allt tyngre administrativa bördan till följd av ökade regelverk har passerat den gräns då förändringarna främst var till nytta för spararna. Flera fondexperter riktar skarp kritik mot vad de menar är ökad reglering för dess egen skull, och anser att den utslagning av mindre fonder och förvaltare som inte kan bära de högre kostnaderna påverkat valmöjligheterna negativt.

– Samordningsreglering som gör det lättare för både privatsparare och professionella investerare är givetvis av godo, men när administrationen blir så omfattande att den tar resurser från förvaltningen och till och med slår ut fondförvaltare börjar det bli dags att ta ett steg tillbaka och utvärdera.  SPP är för mångfald och en marknad som har plats för både större och mindre aktörer på fondmarknaden, säger Peter Beckman.

Temakapitlet i årets rapport tar upp de allt populärare företagsobligationsfonderna, och flertalet fondexperter varnar för att framtiden kan bjuda på nedgångar när styrräntorna höjs från nuvarande låga nivåer. Samtidigt finns stora skillnader inom utbudet av företagsobligationer, och fondexperterna är i allmänhet positiva till denna typ av investeringar över tid.

– Fondexperterna poängterar att det är viktigt att vanliga sparare inte investerar blint i företagsobligationer, utan tar sig tid att titta närmare på olika förvaltare och de produkter som erbjuds. Precis som för alla investeringar finns det en risk för framtida nedgångar, och detta är något som är viktigt att ta i beaktande, avslutar Peter Beckman.

Bifogat finns en sammanfattning av de viktigaste slutsatserna i rapporten som är fria att publicera med källhänsvisning. Det går även att beställa rapporten i sin helhet på www.sfei.se.

SFEI November 2011: Sammanfattning

• Fondexperternas genomsnittliga aktieprognos för de kommande tolv månaderna (8,2 procent) indikerar en relativt stark tilltro till börsen med Europa som främsta region, trots det osäkra ekonomiska klimatet och statsskuldsproblematik i ett flertal länder. Denna tro understryks ytterligare av att andelen negativa prognoser är den lägsta sedan SFEI startades i november 2009.
  • USA bedöms vara den region som är mest intressant i ett kortsiktigt perspektiv (de kommande tre månaderna) trots att landet snart måste enas om stora besparingsåtgärder. Den mest intressanta branschen anses vara finans/bank då fondexperterna tror att fortsatta stödåtgärder från framförallt ECB kommer att gynna denna sektor.
  • De allt mer påfrestande regelverken anses ha passerat den gräns där de är till nytta för kunderna. Istället har den ökade administrativa bördan lett till utslagning/ihopslagning av mindre fonder och förvaltare och innebär dessutom så stora krav vid mer avancerad förvaltning att risken finns att fondexperternas förvaltning blir mer likriktad.
  • Andelen passiva fonder i fondexperternas förvaltning har legat relativt stabilt på omkring en tredjedel av det totala kapitalet det senaste året. Trenden tycks dock gå mot att använda mer passiva fonder, framförallt ETF:er, på överanalyserade marknader där aktiva fonder inte bedöms kunna generera någon överavkastning. Om detta synsätt får större genomslag kan det leda till en ännu högre andel passiva fonder framöver.
  • Inom aktiva fonder har företagsobligationer samt högutdelande aktier varit viktiga trender det senaste året som förväntas fortsätta även det kommande året. Inom passiva fonder har den hårda konkurrensen inneburit en stark ökning av utbudet av avancerade semipassiva fonder samt tillgång till allt fler mindre regioner och sektorer. Framöver väntas även någon form av provisionslagstiftning i Sverige som kommer att påverka marknaden i stor utsträckning.
  • Fondexperterna upplever ett långsamt ökande intresse för ansvarsfulla investeringar som främst drivs av den institutionella marknaden. Dessa aktörer börjar dessutom bli allt mer insatta vilket ställer högre krav på antingen individuella lösningar eller mer avancerade helhetslösningar för hela utbudet. Detta kan exempelvis innebära införandet av positiva urvalskriterier eller att de begrepp och metoder som används utökas till att även inkludera hållbarhetskriterier.
  • Hela 80 % av fondexperterna har använt företagsobligationsfonder det senaste året, och nästan 90 % har utökat sin fondutvärdering inom området. Företagsobligationer bedöms framförallt vara ett bra tillgångsslag för att öka diversifieringen i en portfölj. Många fondexperter varnar samtidigt för nedgångar i samband med höjda räntenivåer framöver, och i genomsnitt föredras aktier det kommande året.

För mer information kontakta:
Kontaktperson SPP Fonder: Peter Beckman, 08-614 24 52, peter.beckman@sppfonder.se Kontaktperson SPP: Sara Skärvad, 070-621 77 92, sara.skarvad@spp.se Kontaktperson Laika Consulting: Ingmar Rentzhog, 08-440 82 42, ingmar.rentzhog@laika.se

Svenskt Fondexpertindex (SFEI) är enrapport som genomförs varje år av Laika Consulting på uppdrag av Storebrand/SPP. SFEI baseras på personliga intervjuer med personer som har ansvar för eller arbetar aktivt med att utvärdera och investera i fonder inom förvaltning under aktiva mandat. Totalt uppskattas dessa fondexperter kontrollera omkring 400 miljarder kronor eller drygt 20% av Sveriges totala fondförmägenhet.

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.

Vill du prenumerera på våra nyheter och vara säker på att du får dem först av alla.  Klicka på: Följ–knappen överst på sidan. Upprätta din profil (Logga in med LinkedIn alt. Facebook).