Svenskt Fondexpertindex (SFEI): Fondexperterna tror fortsatt på börsen trots historiska toppnivåer

En av slutsatserna i den nionde upplagan av Svensk Fondexpertindex (SFEI) är att fondexperterna ser fortsatt positivt på börsutvecklingen det kommande året, trots att aktiemarknaderna i bland annat Sverige och USA handlas kring historiska toppnivåer. Asien exkl. Japan bedöms vara den mest intressanta regionen på ett års sikt medan Östeuropa hamnar sist i prognosen med god marginal.

– Det är intressant att notera fondexperternas positiva syn, och dessutom att tveksamheten kring USA som fanns för ett år sedan är som bortblåst. Med andra ord tycks fondexperterna tro på en fortsatt stark ekonomisk utveckling i landet, vilket bör ge stöd till världens börser tillsammans med en fortsatt expansiva tongångar från centralbanker som ECB. Råvaruberoende regioner som Östeuropa och Latinamerika bedöms däremot som mindre säkra, vilket jag tycker är naturligt dels med tanke på fallande oljepriser och dels på grund av det politiska läget i regionerna, säger Peter Beckman, vice vd för SPP Fonder.

En trend som uppmärksammas av fondexperterna i årets undersökning är det kraftigt växande utbudet av så kallade smart beta-fonder, eller indexfonder där förvaltaren även tar hänsyn till en eller flera faktorer utöver ett jämförelseindex såsom volatilitet eller kurstrend. Flera fondexperter menar att smart beta-fonder kan komma att bli något av ett tredje fondsegment som hamnar mellan aktivt förvaltade och indexfonder.

– Den här utvecklingen är intressant och något som vi på SPP Fonder följer noga. Många sparare föredrar enkelheten och den låga kostnaden hos indexfonder, men önskar mer nischad förvaltning än en ren indexavkastning. Tidigare har man då varit hänvisad till aktivt förvaltade fonder, men med smart beta-fonder öppnas helt nya möjligheter som innebär större valfrihet och tydlighet för spararna. Det är en i grunden positiv utveckling som jag tror starkt på, fortsätter Peter Beckman.

Temakapitlet i årets SFEI-rapport behandlar ett eventuellt provisionsförbud för förmedling av finansiella produkter. Utgångspunkten är FI:s förslag som innebär ett förbud för up front-provisioner medan löpande ersättningar tillåts.  En knapp majoritet av fondexperterna ställer sig positiva till ett sådant förslag med förhoppningen att det skulle stoppa oseriösa aktörer och stärka förtroendet för rådgivningsbranschen. Men samtidigt uttrycks oro för att ökad reglering kan leda till maktkoncentration och sämre möjligheter för småsparare.

– Fondexperterna uttrycker en befogad oro då det finns möjligheter att runda ett förbud genom att erbjuda egna produkter, och dessutom finns en risk att småsparare ratas om det blir en förlustaffär att erbjuda dem rådgivning. Samtidigt innebär stora up front-provisioner ett osunt incitament att sälja en viss typ av produkter, så det finns goda skäl till att skärpa det regelverk som finns idag om det görs på ett ansvarsfullt sätt.

Bifogat finns en sammanfattning av de viktigaste slutsatserna i rapporten som är fria att publicera med källhänsvisning. Det går även att beställa rapporten i sin helhet på www.sfei.se.

För mer information kontakta:
Kontaktperson SPP Fonder: Peter Beckman, 08-614 24 52, peter.beckman@sppfonder.se
Kontaktperson SPP: Sara Skärvad, 070-621 77 92, sara.skarvad@spp.se
Kontaktperson Laika Consulting: Ingmar Rentzhog, 08-440 82 42, ingmar.rentzhog@laika.se

Svenskt Fondexpertindex (SFEI) är en oberoende rapport som genomförs varje år av Laika Consulting på uppdrag av Storebrand/SPP. SFEI baseras på personliga intervjuer med personer som har ansvar för eller arbetar aktivt med att utvärdera och investera i fonder inom förvaltning under aktiva mandat. Totalt uppskattas dessa fondexperter kontrollera omkring 572 miljarder kronor eller drygt 20% av Sveriges totala fondförmögenhet.

Svenskt Fondexpertindex 2014: Sammanfattning

• Fortsatt positiva tongångar om börsen
    Fondexperterna tror på fortsatt stigande aktiekurser på 12 månaders sikt, och Asien exkl. Japan bedöms vara den intressantaste regionen med 8,9 procent i genomsnittlig prognos. Därefter följer övriga regioner inom 5,5 - 6,4 procent förutom Östeuropa som hamnar sist med 1,6 procent. Andelen negativa prognoser pekar på osäkerhet kring utfallet i Östeuropa, Latinamerika och Japan men sammantaget är fondexperterna lika positiva som förra året trots kurser nära historiska toppnivåer.
  • Svårare regelverk slår ut mindre förvaltare
    Utslagningen av mindre förvaltare på grund av nya, administrativt tunga regelverk bedöms ha fortsatt de senaste 12 månaderna. Fondexperterna menar även att regleringar för specialfonder och derivat, som AIFM och EMIR, riskerar att driva aktiva förvaltare från att skapa innovativa lösningar till att istället ta fram enklare UCITS-klassade fonder. Det senaste året har fondexperterna också märkt av högre förvaltningsavgifter för just nischade aktiva fonder.
  • En ny fondkategori kan skönjas
    Fondexperterna ser en fortsatt utveckling för indexfonder, och smart beta-fonder lyfts fram som en växande kategori. Flera fondexperter menar att de är på väg att bli en ny fondkategori mellan aktivt förvaltade fonder och indexfonder.  Den genomsnittliga andelen indexallokeringar i fondexperternas egen förvaltning har samtidigt ökat jämfört med ett år sedan, även om det är stor skillnad mellan enskilda aktörer.
  • Starkt intresse för alternativa tillgångsslag
    Den viktigaste trenden inom aktivt förvaltade fonder både de senaste och de kommande 12 månaderna anses vara ett starkt intresse för alternativa tillgångsslag. Trenden är bred och inkluderar såväl företagsobligationer som bland annat investeringar på gränsmarknader (nya tillväxtmarknader, även kallade frontier markets), hedgefonder och nischade ränteinvesteringar. Ett mer varierande utbud är en motsvarande och stark trend bland indexfonder som anses komma att fortsätta framöver.
  • Framåt för hållbara investeringar
    Fondexperternas aktivitet inom hållbara investeringar har ökat ordentligt, och allt fler svarar att deras bolag arbetar aktivt med frågan. De ser även ett ökat intresse från andra parter, inte minst de som utformar utbudet hos plattformsleverantörer. Efterfrågan från slutkunderna återfinns dock alltjämt hos institutionella aktörer.
  • Gröna obligationer växer
    Den ökade aktiviteten inom hållbara investeringar tycks sporra en fortsatt utveckling av såväl de metoder som används av fondexperterna som de produkter som erbjuds. Ökat fokus på hållbarhet snarare än etik och negativ screening ger även utrymme för nya lösningar som miljöcertifierade/gröna obligationer, en företeelse som anses ha varit en relativt stark trend det senaste året.
  • Delade meningar om provisionsförbud
    En knapp majoritet av fondexperterna ställer sig positiva till ett provisionsförbud som enbart omfattar up front-provisioner. Förhoppningen är färre oseriösa aktörer, större fokus på rådgivningen som intäktskälla och ett starkare förtroende för rådgivningsrollen. Samtidigt finns en utbredd oro bland fondexperterna att ett provisionsförbud också kan leda till utslagning av mindre aktörer och sämre möjligheter för småsparare att erhålla rådgivning. Strukturerade produkter bedöms vara den produkt som skulle drabbas hårdast av ett provisionsförbud.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se