Jan Erik Saugestad, vd Storebrand Asset Management

Verksamhetsuppdatering för Storebrand Asset Management Q1 2024

Kvartalet i korthet

• Nettoomsättning 601 miljoner NOK, varav 73 miljoner NOK i rörligt förvaltningsarvode
  • Nettoutflöden 4 miljarder NOK
  • Stark tillväxt av förvaltat kapital till 1 281 miljarder NOK

Storebrand Asset Management redovisade en nettoomsättning på 601 miljoner NOK för det första kvartalet 2024, inklusive rörligt förvaltningsarvode. Starka finansiella marknader bidrog till fortsatt tillväxt av det förvaltade kapitalet (AUM) som vid utgången av första kvartalet uppgick till 1 281 miljarder NOK.

De negativa utflöden under kvartalet relateras till en institutionell kund som valde en mer skatteffektiv lösning och en annan kund som valde att insourca sin förvaltning. Utflödena var förväntade och kommunicerades 2023.

”Vi har fått en bra start på året, trots de förväntade utflödena. Vårt förvaltade kapital har vuxit kraftigt de senaste åren och vi är priviligierade som har en så lojal kundbas. Vi ser ett fortsatt intresse för alternativa tillgångsslag, särskilt inom private equity med rekordförsäljningar utanför Norden. Fastigheter är också på väg tillbaka, vilket visas genom flera nya åtaganden, säger Jan Erik Saugestad, vd Storebrand Asset Management.

Fina utmärkelser

Under kvartalet vann Storebrand Asset Management nya svenska institutionella kunder i ett flertal konkurrensutsatta upphandlingar. Vi tecknade ytterligare distributionsavtal och vann flera stora mandat inom både aktier och räntor. Ett förnyat intresse för fastigheter i både Sverige och Norge resulterade i betydande åtaganden från institutionella kunder.

I mars nominerades Storebrand Asset Management av det oberoende analysföretaget Morningstar som Bästa Kapitalförvaltaren i Danmark vid deras Awards for Investing Excellence 2024, baserat på bland annat riskjusterad avkastning. Även i Finland fick Storebrand Fonder pris vid landets Morningstar Awards, där för Bästa Europa Aktiefond.

Visar på ledarskap inom hållbarhet

I januari 2024 placerade sig Storebrand på CDP:s A-lista i Europa för ledarskap inom miljö-transparens och klimatrelaterade åtgärder. Globalt utvärderar CDP över 21 000 företag baserat på deras miljöpåverkan. På den svenska marknaden vann Storebrand Fonder och SPP utmärkelsen "Årets Hållbara Aktör" från Söderberg & Partners för sitt långsiktiga engagemang och gedigna resultat inom hållbara investeringar.

För att ytterligare öka vår transparens har vi ändrat rutinerna för våra röstningsförfaranden, och publicerar nu offentligt hur vi ska rösta fem dagar i förväg inför bolagsstämmor. Denna förändring förväntas sända en starkare signal till de bolag vi har dialoger med och maximera den potentiella påverkan våra beslut kan ha även på andra aktieägare.

Infrastruktur är alltmer på kundernas radar genom den roll tillgångsslaget kan spela i övergången mot mer hållbara samhällen, dess motståndskraft i en miljö av höga räntor och inflationsskyddande egenskaper. Under första kvartalet inledde SAM pre marketing av en ny fond som efterföljer Storebrand Infrastructure Fund (en fond på 1 miljard euro som stängdes 2022). Den initiala kundresponsen har varit positiv, och vi ser fram emot att utöka dialogen med investerare under de kommande månaderna. Den nuvarande pipelinen är stark med flera intressanta investeringsmöjligheter inom hållbar infrastruktur.

För att läsa mer om vårt arbete inom hållbara investeringar, ta del av Storebrand Sustainable Investment Review för Q1 2024

To the full pressrelease in English >>>

DISCLAIMER
Historical returns are no guarantee of future returns. Future returns will depend, among other things, on market developments, the manager's skills, the fund's risk profile and management fees. The returns can be negative as a result of price losses. There is risk associated with investments in the fund due to market movements, developments in currency, interest rates, economic conditions, industry- and company-specific conditions. Before investing, customers are advised to familiarize themselves with the fund's key information and prospectus, which contains further information about the fund's characteristics and costs.

Välkommen till Storebrand Sverige

På Storebrand/SPP är hållbarhet helt integrerat i kärnverksamheten. Det innebär att vi utöver ekonomiska parametrar väger in även sociala och miljömässiga aspekter i samtliga beslut som fattas inom koncernen – från mindre inköpsfrågor till stora investeringsbeslut.