De vann, Klart du kan!

De vann, Klart du kan!

Idag har vinnarna av SPPs stipendium ”Klart du kan” korats. Åtta föreningar kan nu göra världen lite bättre genom sina starka engagemang för samhället och en hållbar utveckling.

- Vi har fått in sammantaget 23 ansökningar och vi skulle helst vilja ge alla. Det är så oerhört inspirerade att se vilken kraft och vilja det finns att utveckla vårt samhälle i en positiv riktning. Det ger mig starkt hopp och en känsla av att ”det är Klart vi kan” om vi gör det tillsammans, säger Stina Billinger, Samhällsansvarsstrateg på SPP och ansvarig för Klart du kan!

Genom ”Klart du kan- stipendiet” stöttar SPP människor som genom lokala projekt vill göra världen lite bättre. Det kan vara en teaterföreställning, en fritidsgårdsaktivitet eller kanske ett miljöprojekt. Positiva projekt som uppmärksammar inspirerande föredömen.

Stipendiets delas ut till åtta föreningar som får chansen att förverkliga sina visioner och drömmar som stärker förutsättningarna för att ta större samhällsansvar lokalt.

Stipendiet delas ut fyra gånger om året. Har du en idé som du vill förverkliga ansök redan nu på www.spp.se.

Denna omgångens vinnare är:

Ur Svenska hjärtans djup
Fyra dramatiker från Dramatiska Institutet skriver pjäser på temat De främmande i syfte att ta ställning mot främlingsfientlighet. Pjäserna ska vara tillgängliga för alla som vill via nätet, utan kostnad.

Sustainergies, mentorskap
Sustainergies är en ideell studentförening som vill stötta studenter intresserade av CSR och samhällsansvar. Projektet syftar till att ge framtidens hållbarhetsproffs som nu studerar en mentor i näringslivet.

Värpinge IF, Jalla Jalla, detta är integration
Värpinge IF ska fördjupa samarbetet med Mandeiska Föreningen för att ge invandrarkvinnor möjlighet att prova på idrott tillsammans med mammorna till Värpinge IFs fotbollspojkar. Projektet ska öka förståelsen för det svenska systemet, skapa förståelse och glädje genom gemensam fysisk aktivitet.

Schackfyran
Schackfyran är världens största schacktävling där 20 000 barn i årskurs fyra lär sig spela schack. Schackfyrans motto är ”alla ska med” och målet är stärkt klassgemenskap, gruppkänsla och självförtroende hos Sveriges 10-åringar.

Mattcurling i Östra Ämtevik
Hembygdsgården i Östra Ämtevik vill skapa en meningsfull och aktiv fritid för alla åldersgrupper och vill därför erbjuda Mattcurling. SPP stöttar inköpet av en curlingmatta.

FENA Trainee
FENA Stockholm är en förening som främjar entreprenörskap bland Stockholms studenter. Genom ett traineeprogram ska tio gröna entreprenörer tränas och få coachning i syfte att starta företag som gör världen lite bättre.

The K för de med speciella behov
KFUM Basket driver ett aktivitetshus för ungdomar i Stockholm och vill nu vidga verksamheten till ungdomar med speciella behov, t.ex. förståndshandikappade. Målet är att ungdomar ska mötas och The K vill erbjuda något annat på lördagskvällar än att hänga på stan.

Rättviseförmedlingen
Rättviseförmedlingen hjälper företag och organisationer att hitta kompetens från underrepresenterade grupper i syfte att korrigera skevheter och verka för en rättvis representation i ett jämlikt samhälle.

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.