FIRA FAR MED BÄSTA GÅVAN!

FIRA FAR MED BÄSTA GÅVAN!

HUR BÖRJADE DET?

Traditionen att fira fars dag kommer från Amerika, då Sonora Smart Dodd från Spokane blev inspirerad av mors dags firandet (som också är en import från USA) och fick idén till en fars dag.

När Sonora var 16 år dog hennes mor i barnsäng när hennes sjätte barn föddes. Sonora var enda dottern av de sex barnen och hon hjälpte sin far William Jackson Smart att uppfostra sina syskon. Hon ville hedra sin far för att han uppfostrat alla barnen med en fars dag. Sonora var med och arrangerade det första fars dags firandet, den 19 juni 1910 i Spokane. Firandet blev uppmärksammat och stöttat av både tidningar och föreningar, precis som den ganska nya seden att fira mors dag.

Fars dag introducerades i Sverige under tidigt 1930-tal, men firandet hade nog kommit lite i skymundan av mors dag, om det inte vore för att köpmännen och skolorna funnits. Köpmännen såg sin chans att få en bra försäljning i november, som annars var ”en tyst tid inom affärslivet” och skolorna tog tillfället i akt att låta barnen pyssla ihop något fint att ge till pappa på fars dag.

NÄR FIRAS FAR?

Dagen uppmärksammas på lite olika tidpunkter runt om i världen. I USA till exempel firas fars dag den tredje söndagen i juni. Sverige, Norge, Finland, Island och Estland firar dagen den andra söndagen i november och danskarna firar sina pappor den 5 juni, som är samma dag som deras grundlagsdag.

KOMMERSIELL TRADITION

Många anser att både fars dag och mors dag är en framtvingad kommersiell tradition för att öka butikernas försäljning. Men från början firades pappa med saker såsom egenhändigt gjorda kort, slöjdarbeten och goda middagar. År 1949 bildades en nordisk kommitté av köpmän med syfte att sprida seden, men det var först i slutet av 1980-talet som marknadsavdelningarna på de stora butikskedjorna började ta fram speciella presenter för både mors och fars dag. Hur många pappor har inte sedan dess blivit uppvaktade med otaliga slipsar, strumpor, morgontofflor och rakvatten?

TIPS PÅ OLIKA SÄTT ATT FIRA FAR

Förutom de traditionsenliga sakerna man ger pappa i gåva, kan man göra dagen ännu mer minnesvärd:

• Välj ett tema som din far älskar och bygg upp dagen runt det. Den sportälskande pappan blir säkert glad för aktiviteter som minigolf eller fotboll. Varför inte avrunda dagen på en sportbar?
  • De mindre barnen tycker säker det är jätteroligt att planera en skattjakt för sin pappa där de själva också kan delta med ledtrådar, kluriga gåtor och en skattkista, fylld med godis och någon present.
  • Laga en gourmetmiddag tillsammans med pappa och njut av samvaron som rundas av med egenhändigt lagad god mat och dryck.
  • Att göra en utflykt, en promenad eller bara ha en lugn och skön dag tillsammans är kanske egentligen det mest värdefulla sättet att fira Fars dag. Att utrycka sin kärlek och tacksamhet mot sin far eller andra manliga förebilder i ens liv.

Men det viktigaste med fars dag är att uttrycka sin kärlek och tacksamhet mot sin far eller andra manliga förebilder i ens liv. Det behöver inte vara dyra eller exklusiva presenter, utan andemeningen med denna dag är att visa sin uppskattning och kärlek.

BÄSTA PRESENTEN TILL FAR?

Att välja den perfekta presenten till far på fars dag kan vara en rolig och tankeväckande uppgift. Ofta är det just strumpor och kalsonger som är den givna presenten men välj med omsorg.

Strumpor har en förmåga att passa varje fars personliga stil och behov. Om din far är en klassisk gentleman, kan du överväga att ge honom ett par strumpor med tweedmönster eller snygga ränder. Dessa ger en sofistikerad touch till hans outfit och visar att du uppskattar hans stil och intresse för mode. Å andra sidan, om din far är lite äldre och behöver extra komfort och stöd, är stödstrumpor ett utmärkt val. De kan hjälpa till med blodcirkulationen och göra hans dag bekvämare.

För den lite mer aktive pappan som älskar träning och sportaktiviteter är våra sportstrumpor det perfekta valet. De är designade för att ge stöd och komfort under fysisk aktivitet och är en av våra populärare strumpor.

Om din far är mer av den spexiga typen och kanske t.o.m. har en välansad mustasch, varför inte överraska honom med mustaschstrumpor? Dessa roliga och unika strumpor kommer att få honom att le varje gång han tar på sig dem och visar din uppmärksamhet på hans personlighet. Perfekt nu när mustaschkampen snart drar igång.

Känns det bättre att ge bort kalsonger så finns det också många bra boxerkalsonger som säkerligen kommer att bli en favorit i din fars underklädeslåda. För extra komfort och lyx, kan du även överväga att ge honom kalsonger gjorda av härligt skön bambu, som känns mjuka mot huden och är miljövänliga.

Oavsett om du väljer strumpor eller kalsonger, är det viktigaste att du väljer något som passar din fars personlighet och behov. Men som du vet är kärlek och omtanke de absolut bästa gåvorna!