Philip Lindgren från Stadshuskällaren i final i Årets unga kock

Det bli andra gången gillt för Philip Lindgren på Stadshuskällaren när han ska tävla i finalen till årets unga kock den 26 mars. Förra året placerade han sig tyvärr utanför prispallen efter att ha kämpat tappert i köket. I år har han lite mer kött på benen och går in i final med en annan inställning.

– Jag är mer förberedd i år och kommer in i tävlingen med andra förväntningar. I menyskrivandet la jag in mer teknik och kreativitet.

Även om Philip redan tävlat en gång var det ingen självklarhet att ta sig till final och konkurrensen verkar hård. Det är 6 unga kockar från olika delar av landet som kommer kämpa om guldmedaljen och möjligheten att representera Sverige på den internationella tävlingen i Taiwan. De skälvande veckorna inför finalen blir det många träningstimmar för Philip.

– Jag kommer träna mycket på hemmaplan i Stadshuskällarens kök. Köra reell träning med hemliga råvaruboxar med samma tidsplan som i tävlingen.

Philip kommer ha en riktigt bra sparringpartner inför tävlingen i kollegan och förra årets vinnare Magnus Åkerström som kommer bidra med uppbackning och goda råd.

Finalen i Årets Unga Kock äger rum den 26 februari. Segraren deltar i världsfinalen i Taiwan i september. Tävlingen följer Chaîne des Rôtisseurs internationella regler där varje deltagare, från en hemlig korg med identiska råvaror, tillagar en meny för fyra personer - förrätt, varmrätt och dessert.

• mat
  • restaurang