Allergier och allergistädning

Allergier och allergistädning

Allergier bland barn och vuxna har ökat under de senaste åren. Bara i Sverige är över 30 % av befolkningen drabbade av minst en allergi, medan samtidigt som det är vanligt förekommande att man har mer än en. Detta antal är samtidigt ständigt stigande, särskilt bland barn.

Allergier bli allt vanligare, det är forskarvärlden helt överens om, men man är inte helt överens om varför det ökar.

Hur påverkar ökningen av allergier alla vi som arbetar i städbranschen?

Den frågan har jag och Christina Holmefalk diskuterat och försökt belysa lite då Christina skulle ut och hålla en föreläsning om just detta i en skolverksamhet.

Redan 2011 gav regeringen i uppdrag till Socialstyrelsen att utreda problembilden på astma- och allergiområdet kopplat till barnens arbetsmiljö i skolan. Syftet var att få en samlad bild av den rådande situationen.

Det som framkom var att många barn har astma, allergi och andra överkänslighetsproblem. Barn och ungdomar till tillbringar stor del av sin tid i skolan. Det finns igenomsnitt tre barn med astma, fyra med allergisk snuva och två med födoämnesöverkänslighet i en skolklass med 30 barn.

Det framkom även att lokalerna i skolor och förskolor har blivit sämre de senaste åren. Underhållet är eftersatt, det är vanligare med fukt- och mögelskador, ventilationen är fortfarande otillräcklig och påverkar luftkvalitén.

Även städningen ansågs ha blivit sämre, på grund av att vid upphandling av städningen prioriterar pris högre än kvalitet. Skollokaler och förskolor blir mer och mer likt en hemmamiljö med fler soffor, myshörnor och dylikt som samlar damm och försvårar städningen. Det finns även en bristande kommunikation att samverka.

Vilka olika typer av allergier finns det? Pälsdjursallergi, kvalsterallergi, pollenallergi, astma och allergi, födoämnesallergi samt att en del har det ärftligt.

Det finns en hel del att tänka på vid allergistädning. Här kommer lite städråd.

• Städning bör ske varje dag, lokalernas möbler och de fria ytorna samt övrig inredning bör vara lättstädad. De möbler som är klädda och stoppade ska ha klädsel som man enkelt kan ta av och tvätta i en tvättmaskin.
  • Använd inte någon form av rengöringsmedel i samband med golvvården.
  • Använd enbart vatten på en fuktad mopp. Sopning av golv är absolut inte tillåten.
  • Använd en dammsugare med HEPA filter som kan fånga upp små partiklar som pollen och damm.
  • Använd en mikrofiberduk med kvalitet som kan fånga upp allergener på ett säkrare sätt. Undvik alla former av luft fräschare som kan innehålla kemikalier som kan irritera luftvägarna.
  • Använd ångtvätt då det är ett utmärkt sätt att ta bort allergener från textilier och möbler
  • Utökad städning av golv, från varannan dag till varje dag minskar halten av allergener.
  • Vilken typ av städmaterial som används har också betydelse

Det finns mycket som kan göras i förebyggande syfte:

Se till att ventilationssystem fungerar, städfrekvenserna måste öka både på inredning och golv, luftfuktare kan minska torr luft, men framförallt behövs mycket bättre kompetens, rutiner och kontinuitet.