Fråga experten: Underpresterande medarbetare

FRÅGA: Rent hypotetiskt, om man har en städare som konstant underpresterar så pass mycket att arbetsrättsliga åtgärder blir aktuella.

Har ni några tips på hur man som städledare kan säkra upp sina städkontroller och utföra dem på bästa vis (då dessa kommer ligga som grund till möjlig uppsägning) så att inte fack och HR osv har några invändningar längre fram.

SVAR: Har ni ett system för kvalitetskontroller? Det är det första som är viktigt och det sker regelbundet för alla i er verksamhet (inte bara på vissa).

Bra också om ni har ett nyckeltal på vilken nivå ni vill att kvalitén skall ligga på exempelvis 80 %.

Alla kvalitetskontroller skall skriftligen finnas dokumenterade vilket gör att du över tid får fram att din medarbetare underpresterar. Viktigt att medarbetaren är med när kvalitetskontrollerna sker så att personen i fråga ser själv vad som behöver åtgärdas

Efter detta skulle jag säga att du sätter dig ned och pratar med medarbetaren, och medvetandegör att städresultatet inte är godkänt (dokumentera samtalet), och vidare upprättar en handlingsplan på hur medarbetaren skall komma tillrätta med bristande kvalitet.

• Saknas kompetens/utbildning?
  • Är arbetsbeskrivningen tydlig?
  • Följer medarbetaren arbetsbeskrivningen?
  • Vad saknas? Tid?

I dessa medarbetarfall kan det vara bra att samarbeta med HR avdelningen som stöd, ibland även om det finns jurister som kan hjälpa till med råd och anvisningar om det skulle bli aktuellt med ett avskedande.

Tyvärr kan det bli ganska långdragna ärenden, i alla fall inom kommun och statlig myndighet. Det som är oerhört viktigt är att dokumentera och följa upp.

Detta var ett ganska kort svar, men jag hoppas du fick någon vägledning.