Fråga experten: Vilket rengöringsmedel ska jag använda hemma?

FRÅGA: Inför julstädningen hemma, vilka rengöringsmedel är bäst att använda, det finns ju en hel uppsjö av rengöringsmedel? Ska man gå efter det som är miljövänligt, eller det som är bäst för att få så rent som möjligt?

SVAR: Välj miljövänliga produkter. På så sätt kan du städa utan att skada miljön. Se till att undvika sprayprodukter de kan påverka dig när du andas in dem.

Använd produkter som är så neutrala som möjligt med ett pH runt 7 – 8, de passar för alla ytor som tål fukt. Behöver du ett tuffare medel, till exempel vid svårare fläckar kan du använda ett grovrent, som också är alkaliskt och som avfettar dvs tar bort fett. Dock ej högre pH värde än runt 9 – 10. Såpa har som regel pH 10, och är ett medel som både rengör och vårdar ytan.

Välj produkter som passar dina behov. Har du en familj med små barn kan det vara bra att välja produkter med barnsäkra lock, se alltid till att ställa undan produkten så att barnen inte kan komma åt dem. Välj produkter som passar era ev. behov, finns det allergier i familjen välj doftfritt dvs medel utan parfym.

I Stockholms kommun, om du bor där så är vattnet mjukt, och för att städa badrum räcker ett vanlig allrent.

På andra orter som har hårt vatten, (du ser det om det blir avlagringar och kalk på kranar etc. och beläggningar i toalettstolen), då behöver man använda ett surt medel, typ sanitetsrent för städning av toalettstol och handfat som är i porslin. Undvik att använda surt medel med pH 2 – 4 på kakel, klinkerväggar och golv eftersom syran attackerar fogarna. Där räcker att avfetta med allrent som regel. Dock vät fogarna först.

I kök använd alkaliskt rengöringsmedel typ allrent, såpa eller handdiskmedel, miljömärkt och som avfettar eftersom det finns mycket fett på spis, ugn och köksfläkt. För ugn, behövs ibland att tuffare avfettande medel, typ ugnsrent. Mycket starkt och irriterande medel, sörj för god ventilation och använd handskar.

I övriga rum där du behöver rengöra bord, bänkar och möbler använd en bra mikrofiberduk. Denna behöver inte ha några rengöringsmedel den fungerar utmärkt ändå, tillsätts däremot rengöringsmedel försvinner dess effekt. När produkten används torr, är det den elektrostatiska kapaciteten som nyttjas och du får lätt bort allt damm som fastnar i duken.

När produkten används i fuktigt eller vått tillstånd, arbetar fibrerna med hjälp av kapillärkraften. Det innebär att fläckar etc. lättare går bort.

När det gäller rengöring av golv, kan man med fördel använda en mycket liten mängd miljövänligt diskmedel, neutralt allrent eller såpa. Tänk på att inte överdosera, då blir det fett på ytan. Tänk på vilken typ av golv du har, ett plastgolv är minst känsligt för vatten, medan ett trägolv är otroligt känsligt för vatten. Använder du en bra mikrofibermopp behöver du endast fukta den utan rengöringsmedel. Det går lätt ta bort fläckar genom att sätta foten på moppen och gnugga bort fläcken. OBS! dammsugning kan behövas innan fuktmoppning, så allt damm försvinner på lister och golv.