Hur arbetar du och ditt företag med att medverka till de globala målen?

Hur arbetar du och ditt företag med att medverka till de globala målen?

Vilka är de globala målen kanske du tänker? Jag uppdaterar dig:

Globala målen för hållbar utveckling, även kända som Agenda 2030, är en samling av 17 mål som antogs av FN:s generalförsamling i september 2015. Dessa mål strävar efter att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa, samt lösa klimatkrisen till år 2030.

En sak jag genast tänker på …OJ det är inte många år dit …typ 6,5 år. En annan fundering hur går det egentligen? Vet du/ni hur det går? Kanske viktigt att uppdatera sig och börja engagera sig. Det är lätt att skjuta över arbetet till ”någon” kanske världens regeringar, FN kanske. Men det är ju faktiskt så att det är du och jag, och alla vi människor tillsammans som måste göra något. Göra vad?

Jag har ett tips under www.globalamalen.se kan du bli mer målmedveten. Där finns nämligen ett litet test som du och din arbetsgrupp kan göra. Du/ni får svara på ett antal frågor om de globala målen, och efter det – vips kommer det ut en liten sammanfattning av vad just du/ni kan göra.

I min rapport under målet minskad ojämlikhet kom följande upp: öka kunskapen om utsatta grupper. Finns det utsatta grupper eller människor som blir orättvist behandlade i din närhet? Öka kunskapen om dessa grupper, och deras situation. Skriv en insändare, ordna en demonstration, eller gör en kampanj i sociala medier för att fler ska få veta vad som händer och för att förändra situationen.

Ordna möten mellan politiker och utsatta grupper – de behöver få vetskap om gruppernas situation, så att de satsar för att göra livet bättre för dem. Hör av dig till din lokala politiker, och be dem komma och träffa utsatta grupper, för att få till samtal och öka kunskapen för gruppernas situation.

Visste ni att klyftorna mellan fattiga och rika i Sverige ökar, trots att mål 1, Ingen fattigdom finns med på de globala målens lista. Det finns sammanställt i Fattigdomsrapporten 2023, som Stadsmissionen sammanställer varje år.

I Fattigdomsrapporten berättar man om Dragana Douhabi, som är sjukskriven efter 25 år som städerska och lever på sjukersättning. Så här säger Dragana: ”Jag skäms inte för någonting. Jag skäms bara för att jag inte kan ge mina barn det som de vill ha”

Stadsmissionen möter allt fler människor som lever i matfattigdom. Forskningen visar att ökade klyftor, minskar såväl människors hälsa som tillit till samhället. För att stoppa denna samhällsutveckling, behöver vi häva fattigdomen i Sverige.

Ofta drabbar det människor som arbetat hela livet, kanske med ett tungt arbete som städning, eller inom sjukvården där kroppen till sist tar slut, och man hamnar i en sjukskrivning med dålig sjukersättning.

En svensk känd ikon sa så här i en intervju i en känd dagstidning:

Kvinnor som släpar efter i lön och pension får skylla sig själva”

Det är väl knappast de samhällsviktiga undersköterskorna och städerskorna som gjort fel val, utan samhället som värderar dem på tok för lågt.

Carina Boman Helgesson