Ökad fokus på hygien för städare/lokalvårdare och arbetsledning

Nu kommer hösten med nya förkylningar och virus typer.
Skolor och förskolor har börjat och de flesta är tillbaka i arbetet efter semestern.
Därför sätt fokus på Hygienen!

Håll koll på städningen och se till att fortsätta vara noggrann med tagytor, såsom dörrhandtag, lysknappar, toalettlock och spolknappar, kranar etc, i princip allt som människor tar i. Nys och hosta i armveck, absolut inte rakt ut bland människor! Även om Covid och andra varianter av virus inte är lika aktuellt nu, kommer det nya varianter.
Smittskyddsläkarna har gått ut och talat om flera nya virustyper, så det gäller att vara beredd.

När det gäller vård av lokaler oberoende om det är en skola, förskola, kontor eller vårdinrättning så är det idag mycket fokus på att leverera ett städresultat, men det är minst lika viktigt att städa på ett hygieniskt sätt, och att tänka på miljön i lokalerna för att leverera en hållbar städning för att värna om de som finns i lokalen och om dig själv som utför arbetet.

Vi som arbetar med städning, måste vara en god förebild och lära oss att städa hygieniskt och se till att vara noggranna med som jag skriver ovan ”tagställen”, byta städdukar och moppar och hålla rent allt material såsom städutrustning och maskiner.

Vi själva måste skydda oss, använd handskar, tvätta händerna och ha fokus på att byta arbetskläder och hålla rent och snyggt i lokaler och även våra egna ”kontor” dvs städrummen.

Alla städorganisationer och entreprenörer, uppmana era städare att ha fokus på hygienstädning så mycket som möjligt. Vi kanske inte kan hindra smittspridning, men vi kan hjälpa till att minska densamma.

Vår Roll i städbranschen är viktig i detta sammanhang.

Vi i Städbranschen Sverige vill värna om våra medlemsföretag och medarbetare, för att på bästa sätt skydda dig själv och andra.

Flera medlemsnyttor kan du läsa på vår hemsida www.stadbranschensverige.se

Har ni inte utbildat er personal, så satsa på utbildning som handlar om hygienstädning.

Vänd er till oss så om du har några frågor, då får du veta mer.

Christina Holmefalk