Vad är storstädning...?

Vad är storstädning...?

FRÅGA: Jag undrar om det möjligen finns någon samlad dokumentation för vad uttrycket storstädning innefattar. Det är en benämning som finns i avtalet med vår leverantör.

SVAR: Oftast finns storstädning, och vad det innebär definierad i ett upphandlingsunderlag/avtal tillsammans med den regelmässiga städningen. Här nedan ser du ett exempel från en upphandlad storstädning som är ganska detaljerad. Hoppas du kan finna något värdefullt här.

Storstädning

I den dagliga underhållsstädningen ska ingå kostnader för storstädning 1 gång/år. Arbetet skall utföras årligen under perioden 1 juni –15 augusti.

Nedanstående storstädningsmoment ska utföras på samtliga objekt/lokaltyper:

• Rengöra/avtorka/dammtorka samtliga ljusarmaturer (även på hög höjd), skåp, hurtschar, whiteboardtavlor, källsorteringsmöbel, + kärl, rostfria ytor, ventilationsdon på hög höjd
  • Dammsuga samtliga tygmöbler
  • Avtorka ventilationsdon/galler och radiatorer
  • Avtorka AV-utrustning, TV-apparater, OH-projektorer och liknande
  • Avtorka/dammsuga undertak där det finns rör mm
  • Avfläcka väggar, vägguttag, dörr och dörrkarmar, glasytor
  • Avtorka avfallskorgen
  • Avtorka/dammtorka ovanpå höga skåp, avsatser och lister
  • Avtorka/dammtorka samtlig inredning

Periodiskt underhåll/löpande golvbehandlingar

Vaxbehandling av golv, oljebehandling av trägolv, tvätt av heltäckningsmattor, behandling av stengolv, kombimaskinskurning, twisterpolering, torrpolering, spraypolering, tillförsel av nytt ytskikt vid behov exempelvis vaxbehandling eller oljning (vid trägolv), ångtvätt/fläckborttagning /dammsugning av möbler och textilier, högtryckstvätt t.ex. duschar, avfläckning och pulvertvätt av lösa- och, flytt och återställning av möbler.

När det gäller golvvård är det viktigt att underhålla golven med en regelbundenhet för att hålla dem i gott skick.

Fönsterputs

Fönsterputs skall ske minst en (1) gång per år, under perioden april – augusti, helgfri månad – fredag kl.07:00-16:00. 4-sidig, 2-sidig, samt innerglas skall ingå beroende på husens fönsterkonstruktion.

Storstäd av toalett

• Damma/avtorka: ljusarmaturer, strömbrytare, ventil, väggar, lister, rör, element, tröskel
  • Damma/avtorka: dörrar. dörrkarmar, handduksskåp, toalettpappershållare, tvålhållare
  • Rengör i/på och runtom: sanitetsporslin, kakelväggen bakom handfat och toalettstolen
  • Byt till ny toalettborste och rengöring av fast monterad hållare.
  • Golvvård: maskinskura, vaxbehandla och polera

Storstäd pentry/personal kök

• Damma/avtorka: ljusarmaturer, ventiler,
  • Damma/avtorka: väggar, vägguttag, dörr, dörrkarmar, lister, glasytor, möbler, inredning, skåpsluckor, golvsockel under bänkar.
  • Damma/avtorka: avfallsbehållare samt väggar runt avfallsbehållare = papperskorg
  • Damma/avtorka i och på: källsorteringsmöbel + kärl
  • Dammsuga samtliga tygmöbler
  • Rengöra: mikro in och utsida