Egenanställningsföretaget Gigger går in som partner till Start-Up Stockholm

Det blir mer och mer vanligt att personer som planerar att starta företag vänder sig till aktörer som erbjuder en så kallad egenanställning, istället för att registrera ett företag. Nu går Gigger in som partner till Start-Up Stockholm. Gigger erbjuder tjänster för egenanställning och matchning med befintliga uppdrag, för att fler enkelt ska kunna testa att vara egen och växa.

Genom Gigger får personen hjälp med förenklade och automatiserade avtal, fakturering, bokföring och utbetalning av lön i utbyte mot en administrativ avgift som baseras på individens fakturerade omsättning. Det innebär att man snabbt kan komma igång med sina uppdrag. Mellan 2011-2016 har antalet egenanställda ökat med 52% per år. Majoriteten av individerna som nyttjar egenanställning bor i storstäderna, men antalet ökar snabbt i hela landet. Den totala faktureringsvolymen under 2016 uppgick till över en miljard kronor. Enligt statistik sammanställd av Branschorganisationen Egenanställningsföretagen var 13 911 personer i Stockholms län egenanställda under 2016.

Start-Up Stockholm arbetar med affärs- och innovationsutveckling men även kompetensutveckling som ger människor verktygen att bygga och driva företag av sina idéer. Gigger erbjuder Start-Up Stockholms kunder förmånliga erbjudanden för deras tjänster och en chans att pröva på att vara egen utan att fokusera på det administrativa. De företag som dessutom redan har fått igång sin verksamhet kommer genom Gigger enkelt kunna anlita personal vid arbetstoppar utan att hantera anställningsavtal och annan administration, som helt hanteras av Gigger.

- Vi är mycket glada över vårt nya samarbete och gemensamma mål, att hjälpa våra kunder att testa och växa organiskt och tryggt, säger Wadih El-Achkar.

För mer information om Giggers engagemang och erbjudanden för Start-Up Stockholms kunder besök startupstockholm.se