Emma Kimiläinen

Emma Kimiläinen gör STCC-comeback och kör elektrisk BMW med Exion Racing

Emma Kimiläinen gör STCC-comeback och kör en elektrisk BMW i4 för Exion Racing i den intensiva STCC-säsongen 2023 med totalt sex tävlingsheat under september månad.

– Det känns sjukt kul att vara tillbaka i STCC som har en unik plats i mitt hjärta, speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt mästerskap, säger Emma Kimiläinen.

– Precis som när jag kört i STCC tidigare är mitt mål att vara med och slåss om den absoluta toppen. Det självklart mycket som måste klaffa för det och förberedelserna kommer vara minimala. Men kraftfulla, bakhjulsdrivna bilar är lite av min specialitet och känner mig oerhört motiverad!

Emma Kimiläinen fortsätter en stolt tradition av framgångsrika kvinnliga förare i STCC. Redan under premiärsäsongen 1996 stod Elisabeth ”Bettan” Nilsson på pallen och 2019 hade STCC tre kvinnliga förare i mästerskapet.

Senast Emma Kimiläinen körde full säsong i STCC var 2015 när hon slutade på sjunde plats totalt med två pallplatser.

Från 2019 till 2022 körde hon framgångsrikt formelbilsmästerskapet W Series, bland annat med bronsmedaljen i förarmästerskapet 2021.

– Vi är stolta över att kunna välkomna Emma tillbaka till STCC och till Exion Racing där vi med henne får en bevisat snabb och erfaren talang, säger Daniel Aronsson, teamchef Exion Racing.

– Hennes erfarenhet från STCC och säsongerna i W Series kommer bli till stor nytta för oss där vi ser ett starkt samarbete med våra redan klara förare Calle och Isac. Det har varit ett oerhört utmanande år hittills för oss alla, men nu har vi en stark föraruppställning och är så redo vi kan vara inför leveransen av de nya bilarna.

Exion Racings föraruppställning till STCC 2023 är därmed fullständig när Emma Kimiläinen blir teamkompis till Calle Bergman och Isac Aronsson.

STCC har flyttat och komprimerat 2023-säsongen på grund av leveransförseningar och drar igång en intensiv septembermånad med totalt sex tävlingsheat fördelat på tre tävlingshelger. Läs mer här!

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB