STCC presenterar åtgärdsplan efter förseningar hos EPWR och STARD med intensiv tävlingsmånad

STCC tvingas flytta och komprimera årets säsong till en intensiv tävlingsmånad i september på grund av förseningar i produktionen av de nya elektriska tävlingsbilarna hos leverantörerna EPWR och STARD.

– Med elektrifieringen av STCC tar vi det största steget framåt någonsin för mästerskapet och skandinavisk motorsport, ett stort steg som tyvärr inte är resistent mot förseningar i leveranserna av de avancerade komponenter som håller på att tillverkas av EPWR och deras underleverantörer, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi har på grund av förseningarna inget annat val än att komprimera säsongen till september månad. Det är ett tufft beslut att tvingas ta, men vi gör detta i samråd med EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners för att kunna säkerställa att de nödvändiga förberedelser och tester görs som behövs för detta historiska skifte.

STCC-säsongen 2023 kommer att inledas på Ring Knutstorp den 31/8–1/9, följt av Ljungbyheds Motorbana den 16 september.

Finalen körs oförändrat på Mantorp Park den 22–23 september och totalt kommer sex tävlingsheat att köras fördelat på tre tävlingshelger.

– Säsongen 2023 blir inte enligt originalplan, men vi jobbar dygnet runt för att lösa den uppkomna situationen på bästa möjliga sätt. Vi vill framföra ett enormt stort tack till team, partners, arrangörer och Svensk Bilsport för deras förståelse och hjälp i denna situation, säger Micke Bern, vd för STCC.

Förseningarna innebär att de nya STCC-bilarna kommer levereras till Sverige först i augusti.

– Vi arbetar tätt tillsammans med STCC just nu för att hjälpa dem i den utmanande situationen som uppkommit på grund av förseningarna. Extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder och vi kommer att stödja STCC i att genomföra de tävlingar som är möjliga 2023 när de nya bilarna är levererade, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

Tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg flyttas till 2024 då funktionstester av de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna behöver genomföras i perioden när delar av säsongen skulle köras.

– Det är självklart en besvikelse att inte kunna genomföra årets tävling i Helsingborg. Men vi fortsätter vårt samarbete med STCC för att kunna säkra starka tävlingar 2024 och 2025 då vi ser fram emot att välkomna dem i vår stad, säger Henrik Gidlund, Enhetschef för Helsingborg Convention & Event Bureau.

– Det är naturligtvis tråkigt att EPWR inte lyckas leverera bilar i tid och tvingar STCC att än en gång flytta fram premiären. Det innebär att i år får helt enkelt Kanonloppet genomföras utan tävlingsheat med STCC-klassen. Kanonloppet 2023 kommer genomföras som planerat och jag hoppas se STCC på plats igen 2024, säger Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena.

Teamen PWR Racing, Brink Motorsport och Exion Racing arbetar just nu med att ställa om till en intensiv period med tester och förberedelser under augusti och september.

– Som alla säkert förstår hade vi helst kört enligt ursprunglig plan, men det är ingen idé att älta en situation som inte går att ändra. Detta är ett oerhört tufft beslut, men vi står bakom STCC och kommer göra allt vad vi kan för att säkra fantastisk tävlingsmånad i september, säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport.

Det svenska företaget EPWR utvecklar och tillverkar de nya elektriska STCC-bilarna, medan österrikiska företaget STARD ansvarar för leveransen av batterierna.

– Förseningarna är självklart långt från ideala och vi beklagar verkligen de brister som uppstått i leveranskedjan hos oss och våra underleverantörer. Vi jobbar outtröttligt för att kunna slutföra produktionen och efterföljande leverans snarast möjligt, säger Micke Jansson, vd för EPWR.

– Dessvärre har en av våra strategiskt viktiga leverantörer, som är ansvariga för ett kritiskt element till batterisystemet, brutit deras åtaganden mot oss. Detta har tvingat oss att byta leverantör och ta fram en ny plan som tyvärr innebär att vi inte kommer att kunna leverera kompletta system enligt ursprunglig plan. Vi beklagar den uppkomna situationen och jobbar för fullt tillsammans med EPWR och STCC för att minska påverkan av förseningarna i mesta möjliga mån, säger Michael Sakowicz, vd för Stohl Advanced Research and Development (STARD).

Uppdaterad STCC-kalender 2023
31/8-01/9 – Ring Knutstorp – Race 1 & 2
16/9 – Ljungbyheds Motorbana – Race 3 & 4
22-23/9 – Mantorp Park – Race 5 & 6

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB