STCC 2024, fotograf: Oscar Malmlund

STCC-kalendern 2024 bjuder på elektrifierad racing i städer och på banor

STCC avslöjar i dag kalendern för 2024 när mästerskapet skriver ett helt nytt och elektrifierat kapitel med stadsrace i Göteborg, Helsingborg samt klassiska banorna Ljungbyhed, Knutstorp och Mantorp.

– Vi är mycket glada över att äntligen kunna spika en stark kalender i städer och på banor för 2024 tillsammans med Svensk Bilsport, arrangörer och team, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund för att lansera mästerskapets största förändring någonsin på rätt sätt. En av de största pusselbitarna är kalendern och här har vi skapat ett robust upplägg med en mix av stadsevenemang och klassiska banor för att bjuda publik, partners och tävlande på en fantastisk 28:e STCC-säsong sedan starten 1996.

För första gången någonsin håller STCC premiären i Göteborg där det explosiva Head 2 Head-formatet gör debut – en tävling som möjliggörs via elektrifieringen av STCC och mästerskapets klimatsmarta samt utsläppsfria energilagring från Atlas Copco.

Tävlingen kommer att köras den 8–9 juni på en central plats i Göteborg, en plats som är spikad och som kommer att avslöjas i början av 2024.

– Vi ser fram emot STCC-säsongen 2024 med en mycket spännande och relevant kalender där vi kommer få se elektrifierad racing i såväl städer som på landets racingbanor. Det blir ett Svenskt Mästerskap som är en viktig utveckling för svensk motorsport där vi vill vara tillgängliga för den stora motorsportpubliken, som vi vet finns i Sverige, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

– Som vi har sett över hela världen är övergången till elektrifierad motorsport utmanande men samtidigt viktig med tanke på omställningen som pågår i hela vårt samhälle. STCC:s oförtröttliga arbete i att bli världens första elektrifierade touring car-mästerskap är inspirerande där vi fortsatt samarbetar nära dem inför 2024 och framåt.

Tre veckor efter Göteborg fortsätter mästerskapet på Ljungbyheds Motorbana med klassiskt STCC-tävlingsformat den 28–29 juni.

Efter sommaruppehållet gör STCC debut på Helsingborgs gator den 24 augusti.

Säsongen avslutas intensivt i september med två tävlingshelger som körs direkt efter varandra.

Newsrace på Ring Knutstorp i Skåne står värd för säsongens näst sista tävling den 13–14 september, helgen innan klassiska Grande Finale på Mantorp Park den 20-21 september.

Under stadstävlingarna körs ett intensivt Head 2 Head-format där två förare möts åt gången i ett elimineringsupplägg i samma stil som Race of Champions. Premiären i Göteborg kommer dessutom att bjuda på dubbla tävlingsheat med test, kvalheat, kvalfinal, semifinal och final under såväl lördagen som söndagen.

Under tävlingarna på de traditionella banorna inleds helgen med tester, följt av ett shoot out-kval och tävling.

Läs mer om de olika tävlingsuppläggen här!

Förarna och teamen i STCC 2024 kommer att tävla med 550-hästars eldrivna tävlingsbilar som baseras på gatbilarna BMW i4, CUPRA Born, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

Läs mer om STCC 2024 här!

Kalender STCC 2024

Race 1-2 – 08-09/6 – Göteborg – STCC Head 2 Head
Race 3 – 28-29/6 – Ljungbyheds Motorbana – Airport Race
Race 4 – 24/8 – Helsingborg – STCC Head 2 Head
Race 5 – 13-14/9 – Ring Knutstorp – Newsrace
Race 6 – 20-21/9 – Mantorp Park – Grande Finale

Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Johan Meissner
Pressansvarig - STCC AB