Orden du inte bör missa i ditt CV - ”social” vinner över ”sälj”

Söker du jobb i dessa lågkonjunkturens- och varsel tider? Tänk på hur du uttrycker dig i ditt CV.

På listan över populära ord som arbetsgivare använder när de beskriver den de söker hamnar ord som ”positiv”, ”social” och ”utåtriktad” överst. Däremot hamnar ”disciplinerad” och ”resultatinriktad” långt ned på listan.  Det visar en granskning av sammanlagt 750 annonser på jobbsajten Stepstone.

Stepstone har räknat vanligt förekommande ord bland lediga jobb på sajten för att se vad arbetsgivare prioriterar i jakten på nya talanger. Tvärtemot vad man kan tro prioriterar chefer inte egenskaper som ”säljinriktad”, ”resultatinriktad” och ”disciplinerad” hos nya medarbetare.  Att ha rätt inställning till jobbet tycks viktigare.

-  Som konjunkturen ser ut idag är det lätt att tro att arbetsgivare letar efter självgående, drivna och lösningsorienterade personer. Men du ska alltså snarare trycka på dina mjuka värden om du vill nå fram; som en positiv attityd eller förmåga att jobba i grupp, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på Stepstone.

5 viktigaste egenskaperna:

• Driven
  • Social
  • Utåtriktad
  • Positiv
  • Strukturerad

5 minst viktigaste egenskaperna:

• Initiativrik
  • Resultatinriktad
  • Disciplinerad
  • Säljinriktad
  • Prestigelös