Omslag boken "Lukas Betting så spelade jag bort 20 miljoner på ett år"

Vad spel om pengar kan göra med ett liv och familj.

Det är ständigt en debatt om spelbolag, mängden reklam och att spelandet kan skapa stora problem och ekonomisk kris. Ett bevis är den sanna historien i boken ”Lukas Betting så spelade jag bort 20 miljoner på ett år” skriven av Josefin Lindén. Igår släppte släpptes en kort kraftfull film på instagram i ett samarbete mellan livsstilscoachen ”gentlemenscoach” och ”Lukas betting”, på dessa två instagram konton har filmen visats ca 10 000 ggr på 24 timmar. Filmen heter ”speldjävulen”.

Lite kort fakta om spelbolag och ”spelapaus.se” (hämtat från www.spelinspektionen.se) :

69 spelbolag har idag spellicens på den svenska spelmarknaden inom online/vadhållning. Totalt erbjuder dessa spel på cirka 250 spelsajter.

Många väljer att stänga av sig från spel om pengar via Spelpaus.se. Idag är över 51 700 avstängda och de flesta väljer att stänga av sig till vidare, den längsta perioden. Av de som stängt av sig är 75 % män och 25 % kvinnor.

Sagt om boken:

“En väldigt avslöjande bild av hur spelbolagen jobbar, en ögonöppnare när man läser den här boken.” – Malou von Sivers, Efter Tio

“En obehaglig skildring av ett beroende som förstör