Familjens bästa kortspel - Den moderna, innehållsrika  och definitiva boken om kortspel!

Familjens bästa kortspel - Den moderna, innehållsrika och definitiva boken om kortspel!

Kortspelande har vi ägnat oss åt i Sverige sedan 1400-talet – och fortfarande är det ett klassiskt fritidsnöje, för tiotusentals svenska familjer varje vecka!

Familjens bästa kortspel är en guldgruva för den som vill utöka sin repertoar. Här hittar du inte bara alla de traditionella och klassiska svenska spelen, från svängknack och priffe till skitgubbe och chicago, utan också ett intressant axplock kortspel från många andra kulturer: från USA och Ghana till Brasilien och Nordkorea.

Dessutom finns medtaget hela femton kortspel som presenteras för allra första gången på svenska: wump, jian hong dian, maskopi, combat, smärtsamma stick, California speed, 51 tot, joker, jie long, trippple, plonk, sasaki, prickskytte, saath-aath och James Bond.

Boken utgör också ett fyrverkeri av nytänkande. I tantony spelar du i varje ny giv vidare med korten du vann i den förra given; i smärtsamma stick är din partner ett spöke; i valkampanj spelar både du och dina motståndare hela tiden med fullt öppna kort; i maskopi får du byta partner när det passar dig; i seconds vinns sticket av det näst högsta kortet; och i plonk får du varje gång spela ut precis vilket kort du vill, oberoende av vad dina medspelare lagt ut dittills!

Boken är den femte titeln av Dan Glimne i Stevalis faktaserie med intressanta, underhållande och höginformativa böcker om olika slags spel. Sagt av recensenten Ulf Malmqvist på Bibliotekstjänst: ”I en alltmer digitaliserad spelvärld känns Dan Glimnes spelböcker som en kulturgärning.”

Dan Glimne är en av Sveriges främsta auktoriteter på spel och hasard, och har sammanlagt skrivit över två dussin böcker i ämnet samt uppfunnit fler än hundra olika sällskapsspel. Han har vunnit Guldtärningen två gånger om, mottagit utmärkelsen Best Book of the Year av Gourmand Awards, var programledare i TV4:s Pokermiljonen under samtliga fem säsonger, har tilldelats staden Barcelonas kulturpris DAU Premi Especial, och valdes 2016 in i Swedish Poker Hall of Fame.

Familjens bästa kortspel ges ut av förlaget Stevali Fakta.

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta,  Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.