Kampen om Tusenvärld: Dunkelstjärnan, nu i mjukband, internationell fanfiction och ny uppföljare

Dunkelstjärnan, som är del 1 i amerikanska värmlandsförfattaren Joseph A. Davis populära fantasyserie Kampen om Tusenvärld, har nu släppts som mjukband. Författarens och förlagets förhoppning är att den nya utgåvan ska göra boken mer tillgänglig för skolor, då efterfrågan på klassuppsättningar och digitala resurser har varit enorm sedan boken släpptes hösten 2020. Såväl lärare som elever har gett mycket positiv respons på Dunkelstjärnan. Handlingen upplevs som spännande och läsningen leder ofta till givande samtal om bokens teman: flykt, utanförskap och kreativitet. Mjukbandsutgåvan kommer dock inte bara att gynna skolvärlden utan även läsare som vill få boken lite billigare i vanlig bokhandel, då ännu fler bokhandlare har valt att ta med Dunkelstjärnan i sortimentet under 2022.

Samtidigt som alltfler läsare upptäcker Dunkelstjärnanhär i Sverige händer något liknande utomlands. Sommaren 2021 släpptes Dunkelstjärnani England under den engelska titeln The Darkenstar. Boken har tagits varmt emot av engelskspråkiga läsare som har skrivit recensioner lika fina som de svenska. I skrivande stund har The Darkenstar 4-5 stjärnor i snitt på Amazon och Goodreads. Dunkelstjärnans internationella utgivning har även mynnat ut i ett stort skrivprojekt för unga läsare i flera länder: just nu håller hundratals svenska, brittiska och amerikanska läsare i åk 5-7 på att skriva texter och rita illustrationer till en Tusenvärldsrelaterad antologi som kommer att släppas under våren 2022.

Våren kommer att se flera nya Tusenvärldsböcker då Skuggpenseln, trean i Kampen om Tusenvärld, kommer ut om några få månader. Denna nya uppföljare tar vid där del två, den kritikerrosade Spegelbilden, slutade. Serien är planerad att omfatta fem delar totalt.

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.