"Kampen om Tusenvärld" - serien som varit med och väckt läslust!

"Kampen om Tusenvärld" - serien som varit med och väckt läslust!

Nu släpps Hjärtedolken, den fjärde och sista delen i fantasyförfattaren Joseph A. Davis populära bokserie Kampen om Tusenvärld.

Tidigare böcker i serien har blivit favoriter bland både unga och gamla läsare. Del 1, Dunkelstjärnan, är särskilt populär på mellanstadieskolor där många lärare skrivit om hur den väckt läslusten även hos mindre lässugna elever. Som Marie som är lärare i årskurs 6 har skrivit: ”Dunkelstjärnan är superbra. Den har fått mina elever att vilja läsa... Jag jobbar i ett mångkulturellt område och handlingen tilltalade dem.”

Läsfrämjande är ett ämne som ligger Davis varmt om hjärtat. När han inte skriver reser han omkring i Sverige, besöker mellan- och högstadieskolor och inspirerar till både läsning och kreativt skrivande. För två år sedan höll han i en stor skrivtävling där unga läsare fick chansen att bli utgivna författare och illustratörer genom att få sina alster utgivna i antologin Skaparkrafter tillsammans med Davis prolog till serien. I år är fler än 2000 elever anmälda till en liknande tävling för att få sina verk utgivna i en ny antologin. Den kommer att heta Nattlyktan och kommer att innehålla epilogen som berättar om vad som händer med karaktärerna efter Hjärtedolken.

Karaktärerna i Kampen om Tusenvärld och deras utveckling har enligt många läsare varit en höjdpunkt i serien, och Hjärtedolken är inget undantag. Som testläsaren Benjamin (12 år) skrivit: ”Man kan lära känna dem.” Andra testläsare har varit lika entusiastiska om den nya boken vars slut har beskrivits som ”mäktigt”. Till exempel har bokbloggaren Michaela Larsson (Mikkanlovebooks på Instagram) skrivit: ”Det var många höjdpunkter då man både flämtade och höll andan.” Joshelin (13 år) brukar inte läsa svenska böcker men hade följande att säga om Hjärtedolken: ”Redan från första meningen blir man indragen i Tusenvärld. Man vill veta mer och mer och glömmer bort tiden och saker runt omkring.”

Hjärtedolken släpptes 24 oktober. Antologin Nattlyktan kommer under 2024.

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta, Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.