Omslag "Vad som än står - Fotboll, familjen, våldet"

"Vad som än står - Fotboll, familjen, våldet"

Den grafiska romanen Vad som än står är en närgången skildring av en våldsam fotbollssupporters liv, fotbollsfirmor och supportergäng. En kultur som finns mitt ibland oss och som alla känner till men få känner. Det är en bok om manliga relationer, familjerelationer, fotboll och våld och inte minst rivaliteten mellan AIK och Djurgården. Inför arbetet med boken intervjuade Cyril Hellman ett trettiotal killar ur Stockholmslagens och IFK Göteborgs firmor.

Boken fick stor uppmärksamhet när den första gången släpptes för fem år sedan. Två år senare gjorde Hellman ett numera klassiskt reportage för tidningen Café Det största derbyt inför septemberderbyt 2018 mellan AIK och Hammarby som publikmässigt är tidernas största svenska derby. I reportaget följare han firmakillar, supporterpoliser och säkerhetschefer i Hammarby och AIK. Då författaren som barn gick i skolan tillsammans med flera av firmornas grundare liksom polischefen som övervakar derbyt blir det ett personligt gonzoreportage om inte bara fotboll utan också klass, ursprung, gemenskap och kärlek till det egna laget. Efter att nyligen ha släppts som ljudbok har Det största derbyt toppat svenska försäljnings och streaminglistor under våren. I nya utgåvan av Vad som än står ingår reportaget som bonusmaterial tillsammans med en tidigare struken scen samt ett entusiastiskt förord av författaren och dramatikern Stig Larsson.

Cyril Hellman är författare, filmare och flerfaldigt prisbelönad journalist. Han har tidigare skrivit för dagstidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgs posten samt magasin som Vice, ETC, Fokus och Café.

Peter Bergting som illustrerat denna grafiska roman är Sveriges internationellt sett mest namnkunniga tecknare som förutom att ha illustrerat Jens Lapidus grafiska roman Gängkrig 145 även illustrerat serier som amerikanska Baltimore och Joe Golem och belönats med serievärldens finaste pris Eisner Award.

Cyril Hellman finns tillgänglig för intervju. Kontakta Stevali christer@stevali.se

Sagt om första utgåvan av boken:

”Det här är fascinerande. Och deprimerande. Och starkt berörande läsning. Nya serieromanen ”Vad som än står” gör fotbollshuliganernas defekta värld av hat och kärlek åtminstone begriplig” Aftonbladet

”… ett mycket kompetent och intressant samarbete som skapats för att genomföra denna grafiska roman…./…Mitt betyg till ”Vad som än står” blir 4 DG! Min förhoppning är att boken hittar ut till många killar i ungdomsåren och att de läser den med reflektion och verkligen tar sig tid att fundera över bokens budskap” Litteraturmagasinet

"Vad som än står är inte bara en bok med en massa våld, utan även en bok om relationer. Framför allt hur stark gemenskap de har till varandra, en gemenskap lika stark som en familj. Det skapar problem i relationer utanför ”familjen” för att de val de gör. Vill du får en inblick i en värld som i alla fall för mig var främmande, kan jag starkt rekommendera dig att läsa Vad som än står. Cyril Hellman använder ett naket sätt att beskriva deras verklighet, deras liv och Peter Bergtings illustrationer gör att man får ett djupare perspektiv."   Matchdax

Regioner

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.