Vikingatjejen Siri erövrar de Brittiska öarna!

Vikingatjejen Siri erövrar de Brittiska öarna!

Från och med i höst ges nu Siris äventyr ut i England på förlaget Eken Press. Stevali Barns VD, Stefan Lindström säger att serien håller internationell klass, och det var inga problem att få förlaget Eken Press intresserade. Vi har samarbetat med förlaget tidigare och har goda gemensamma erfarenheter. Vi riktar nu in oss på att sälja in äventyren till fler europeiska länder.

I Sverige har första boken om vikingaflickan Siri, Kejsarens skatt, fått idel lovord. Flera bloggare och recensenter har givit den högsta betyg. Nu har andra boken kommit, Mimers gåta. Till båda böckerna finns lärarhandledning för de som vill arbeta med dem i sin undervisning. Äventyren riktar sig till både flickor och pojkar i åldern nio till tolv år, och blandar fakta och fantasi. Den välgjorda serien gör den mycket lämplig att använda som komplement till läroböcker då klassen läser om vikingatiden. Handledningarna går att ladda ner gratis. Samtidigt är böckerna översatta och finns att tillgå på engelska.

I december 2018 tilldelades Per Demervall Serieakademins svenska Adamsons statyett, där serien om vikingaflickan Siri prisades. Ur serieakademins motivering ”varken mer eller mindre än ett storverk”, ”en barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alstren”.

Om upphovsmännen

Per Demervall är en av Sveriges mest erfarna serieskapare, med en bred publicering. Allt från en illustrerad version av August Strindbergs Röda rummet till Jönssonligan. Nu aktuell med flera av HG Wells klassiker som lättlästa serieadaptioner.

Författaren Patric Nyström har tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet.

Tillsammans, förutom äventyren om Siri, är de aktuella med barnboksserien om tvillingarna Lisa och Max.

För mer information:

Läs mer om Siri: www.demervall.se

Rec.ex: info@stevali.se

Kontakt Förlaget: Stefan Lindström, 076-2164515 alt info@stevali.se

Kontakt Upphovsmän: Per Demervall, 0733-421 908 alt per@demervall.se

Patric Nyström, 0709-494 542 alt patric@patricnystrom.se

Läs mer om Eken Press och dess utgivning här: https://www.casematepublishing.co.uk/distributed-publishers/eken-press.html

Taggar

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.

Stefan Lindström

Presskontakt VD