Lärarpriset Guldäpplet delades ut första gången 2002 och firar i år 20 år. Foto Bo Helmersson.

Fyra lärare från Eksjö nominerade till lärarpriset Guldäpplet

Årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet visar att digitaliseringen nu når skolan på bred front och berikar alla ämnen. Nytt för året är att så många nominerade är drivande i att ge hela skolan – alla elever och alla lärare – möjlighet att dra nytta av digitaliseringen.

Drygt hundratalet lärare har i år nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. Det är lärare från hela landet, från förskola till gymnasium och komvux. Guldäpplet delas ut årligen sedan 2002, och firar i år sitt 20-årsjubileum.

– Både nationella beslut och pandemin kräver insatser för att de digitala stöden ska nå alla lärare och hela skolan, för att bidra till alla elevers lärande och digitala kompetens. Utvecklingen av kollegiala samarbetsformer med stöd av skolledning och huvudman är här en nyckelfaktor. Därför är det betydelsefullt att årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet i hög grad är drivande i kollegiala samarbeten på den egna skolan, liksom nationellt, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.

Guldäpplet har under sina tjugo år vuxit till ett professionspris, med lärarfacken som partners och jurymedlemmar:

– Lärarprofessionen tar ansvar och står för utveckling i alla lägen. I en tuff tid så ser vi många fantastiska exempel där lärare enskilt eller tillsammans driver digitaliseringen och skolan framåt. Lärarna är värda all uppskattning och stöd de kan få och i Guldäpplet kan vi ge några denna uppskattning lite mer, säger Robert Fahlgren, Lärarförbundets andre vice ordförande och medlem av Guldäpplets jury.

– Det är upplyftande att läsa alla nomineringar och få en inblick i alla "obesjungna hjältars" arbete som görs runtom i Sverige. Guldäpplet har en viktig funktion i att lyfta fram detta och bidra till att goda insatser sprids i skolsverige, säger Johan Runesson, ledamot i Lärarnas Riksförbunds styrelse och medlem av Guldäpplets jury.

I år är hela fyra lärare från Eksjö nominerade till lärarpriset Guldäpplet.

Amanda Friman, förskollärare på förskolan Getingen i Eksjö, nominerad bland annat för att hon inspirerar och hjälper sina kolleger att utveckla sin digitala kompetens. Hon kopplar alltid det pedagogiska arbetet till det hon gör och använder sig av de digitala hjälpmedel som finns och tar även fram analogt material som komplement och förförståelse innan de digitala medlen används. Inför överlämning till förskoleklass har hon arbetat fram en digital variant för överlämning. Barnen har bland annat digitala möten med sina blivande lärare i förskoleklass med egna förberedda frågor.

Jesper Stejdahl, grundlärare på Ingatorpsskolan i Eksjö, Jesper utnyttjar de digitala läromedel och verktyg som finns för att utveckla undervisning och lärande. I matematiken filmar han genomgångar för att frigöra sig själv som resurs och följa eleverna under genomgången för att avgöra om eleverna uppfattar undervisningen, han kan då stötta och stödja eleverna bättre. Jesper arbetar också utifrån ett kollegialt tänkande och sprider sina kunskaper och ger stöd till kollegor.

Pernilla Andersson, lärare och programansvarig för ekonomiprogrammet på Eksjö gymnasium, Pernilla är ständigt på jakt efter nya grepp och verktyg att testa tillsammans med sina elever på gymnasieskolans ekonomiprogram. Hon använder inga skyddsnät när hon live-sänder sin undervisning eller tar in andra verktyg som kan motivera och sporra eleverna till bättre resultat. Under pandemiåret har distansundervisningen fungerat utmärkt tack vare elevernas vana att använda digitala verktyg och flexibilitet att anpassa sig till nya arbetsmodeller. Elevernas delaktighet i hela lärandeprocessen gör att de upplever undervisningen med Pernilla som angelägen och meningsfull.

Tobias Lingh, förskollärare på förskolan Galaxen i Eksjö, Tobias står bakom projektet ”digitaliseringslyftet” som genomförts med personalen på förskolan. Ett arbete som har bidragit till att verksamheten har en undervisning som utgår från ett helhetsperspektiv där digitaliseringen är ett verktyg som integreras i lärmiljöerna vilket ger barnen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens och utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

Bland de nominerade utser juryn, bestående av tidigare pristagare och partners, tre finalister som presenteras den 28 september. Prisutdelningen kommer att ske i samband med firandet av Guldäpplets 20-årsjubileum, på Guldäpplets dag, i Stockholm den 28 oktober. Då presenteras även mottagarna av Guldäpplets Jubileumsutmärkelse.

Presskontakt:

Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury