HÄR HAR MAN ALLTID MED SIG - Konstens världselit besöker Skeppsholmen 3 – 5 augusti

Samtidigt som världsartister som Patti Smith och Björk besöker Sverige, blir Stockholm Music & Arts ett unikt tillfälle att stifta bekantskap några av dagens intressantaste konstnärer.  I konstprogrammet HÄR HAR MAN ALLTID MED SIG presenteras ett generöst urval svenska och internationella namn, sammanställd av Tensta konsthall. Bland annat dyker Olav Westphalens monumentala alienfigur upp på olika platser på festivalområdet, som en påminnelse om vår moderna hemlöshet och rörlighet – på gott och på ont.

-   Just rörlighet är något som intresserar mig. Som ledare av Tensta konsthall riktar jag in mig på konstnärskap som ifrågasätter en statisk syn på tillvaron. Det är en fråga som sysselsätter många av de skarpaste konstnärerna just nu. Mötet mellan musiker och konstnärer på den här höga nivån under tre intesiva dagar får helt enkelt inte missas! Säger Maria Lind.

Konstprogrammet äger rum på festivalområdet samt bl a på Teater Galeasen, Moderna Dansteatern och Audiorama.

Konstprogrammet är en del i ett långsiktigt samarbete mellan festivalarrangören Luger och Tensta konsthall. Delar av årets konstprogram äger rum i samarbete med Kungl. Konsthögskolan.

MEDVERKANDE KONSTNÄRER
Lawrence Abu Hamdan (London), Meric Algün Ringborg (Istanbul/Stockholm), Ursula Biemann (Zürich), Marie-Louise Ekman (Stockholm), Giorgio Giusti (Stockholm), Tamara Henderson (Sackville/Stockholm), Toril Johannesen (Bergen), Hassan Khan (Kairo), Cecilia Nygren (Stockholm), The Otholith Group (London), Amalia Pica (Buenos Aires/London), Lisl Ponger (Wien), Public Movement (Tel Aviv), Revolutionary Poetry (Stockholm), Viktor Rosdahl (Malmö), Emily Roysdon (New York/Stockholm), Disa Rytt (Stockholm), Hinrich Sachs (Osnabrück/Stockholm/Basel), Hito Steyerl (Berlin), Mika Tajima (Austin, Texas/New York), Marika Troili (Stockholm), Olav Westphalen (Hamburg/Stockholm)

MER OM VERKEN I UTSTÄLLNINGEN: LÄNK

Festivaler oavsett inriktning förhåller sig till begreppen mobilitet och tillfällighet. Det har vi velat göra till en röd tråd mellan verken i Här har man alltid med sig. Samtidigt vävs fenomen som översättning och nödvändigheten i dagens flexibiliserade samhälle av att ständigt kunna förhålla sig till nya sammanhang in i programmet. Det gäller artister på festivaler, konstnärer som ställer ut på olika platser men också de flesta övriga medborgare i olika vardagssituationer. Skulptur, måleri, performance, video och grafik av både väletablerade och nybakade konstnärer ingår i Här har man alltid med sig.

På festivalområdets staket och containrar kommer den New Yorkbaserade Mika Tajima att ta ett helhetsbegrepp med skyltlikanande “målningar” av bl a kokosnötter, tulpaner och tonfisk, exotiska varor som exporteras över hela världen men som alla har en egen lokal historia. Tajimas band New Humans kommer också att framträda.

Olav Westphalens alienliknande Extremely Site Unspecific Sculpture på höga ben kommer - som titeln inbjuder till - att flyttas runt på festivalområdet.

Dokumentaaktuella Toril Johannesen från Bergen är intresserad av hur vår tidsuppfattning hänger ihop med nya kommunikationsformer. Den klocka hon ställer ut visar hur tidens hastighet ändras beroende på trafiken på internet,

Amalia Pica, som pendlar mellan Buenos Aires och London, bidrar med verket Strangers där främlingar på ett enkelt sätt hjälps åt att bidra till ett flexibelt kollektivt umgänge som hänger ihop med festligheter och riter under begränsad tid.

Stockholms eget konst- och musikprojekt Hägerstens Botaniska Trädgård gör en ny show på temat “Äntligen semester!” (se bild ovan).

Ett videoprogram med bl a Hito Steyerls omtalade In Free Fall och likaså Documentaaktuella Otolith Groups redan legendariska Otolith 1 visas löpande på Teater Galeasen. Revolution Poetry - det Def Jaminspirerade spoken wordkollektivet - uppträder med sin berörande och samhällsskildrande poesi.

Festivalpubliken är välkommen att besöka Kungl. Konsthögskolans grafikverkstad där Viktor Rosdahl, studenter och grafiklärare kommer att arbeta med screentryck som direkt ställs ut på festivalområdet. I skolans lokaler på Flaggmansvägen visas ett urval projekt av skolans avgångslever.

I ambitionen med samarbetet mellan Luger och Tensta konsthall understryks utväxlingen mellan musik och konst och mellan innerstad och förort. Många av konstnärerna har antingen sysslat med musik själva eller tar upp det i sitt arbete. Personer, främst yngre, aktiva i Järvaområdet deltar i festivalen då de engagerats som funktionärer av festivalledningen. Festivalens pendang är två spelningar på Taxingeplan framför Tensta konsthall. Lördag den 18 augusti ser vi nya lovande systerduon VAZ som släppte sin debutsingel i maj. Kvällen förstärks med Gnucci, rapparen/låtskriven Ana Rabs alter-ego. Lördag den 8 september kommer ingen mindre än Love Antell (Florence Valentin).

Mer information om konstprogrammet hittar du på www.stockholmmusicandarts.com

www.tenstakonsthall.se

info@tenstakonsthall.se