Gå direkt till innehåll
Både Emil Hansson och Ferry Svan representerade Sverige i årets World Trophy. De två proffsatleterna bjöd på mycket jämna heat, bara sekunder efter favoritnationerna USA och Nya Zeeland.

Pressmeddelande -

TIMBERSPORTS® World Trophy avgjort: Ferry Svan och Emil Hansson strax efter favoritnationerna

Under lördagskvällen gick TIMBERSPORTS® tävlingen World Trophy i Milano, vid Allianz Convention Centre. Proffsatleterna Emil Hansson och Ferry Svan representerade Sverige, och de båda bjöd på mycket jämna heat bara sekunder efter favoritnationerna USA och Nya Zeeland. Bland totalt 16 toppatleter, ett nytt världsrekord och flertalet personbästa plockade Hansson hem ett nordiskt rekord samt en femteplats, följt av Svan på en sjätteplats.

Allianz Convention Centre i Milano var under lördagskvällen scenen för avgörandet av stortävlingen World Trophy 2024. Världens 16 bästa TIMBERSPORTS® atleter möttes i utslagningsdueller i det tuffa Trophy-formatet, som innebär att atleterna ska ta sig igenom fyra grenar i ett svep. Svenskarna Ferry Svan och Emil Hansson tillhör den absoluta eliten och sågs på förhand som stora utmanare om pallplatserna.

Efter tidskval och vinst i första utslagsrundan ställdes Ferry Svan mot regerande mästare Jack Jordan i kvartsfinalen. Där räckte Svans tid på 1:04.03 sekunder inte hela vägen, och Nya Zeelands Jack Jordan blev den som gick vidare (58.62 sekunder). Vid tävlingsdagens slut korades Jack Jordan återigen segrare – för tredje året i rad. Han slog, i finalheatet, även nytt världsrekord på 52.53 sekunder.

– Jag är både nöjd och lite missnöjd, givetvis – just för att jag inte gick längre. Jag siktade högre, men det är tuff konkurrens. Jag kände mig något ringrostig i de första rundorna, men sedan lossnade det allt eftersom. Nu har vi en Nordic Cup redan nästa helg, så det blir hem, ladda batterierna, packa om utrustningen och sen iväg igen, säger Ferry Svan.

Även Emil Hansson tog sig vidare från första rundan, och i kvartsfinalen väntade amerikanske storstjärnan Matt Cogar, som dessvärre blev numret för stor för Morasonen. Hansson låg hack i häl genom hela heatet, och avslutade sista grenen bara en sekund efter Cogar. Med en tid som blev både personbästa och nordiskt rekord (1:00.10 sekunder), ser Hansson ljust på årets säsong.

– Det finns väl alltid något man kan slipa på, men jag är otroligt nöjd med mitt sista race och tävlingen i sin helhet. Vi båda kommer närmre och närmre för varje år - nästa år tar vi dem. Det är en bra start på den här säsongen, och med ett personbästa så känner jag att formen är god, säger Emil Hansson.

Alla tävlingsresultat från World Trophy 2024 finns här.
Se livesändningen från tävlingen i efterhand här.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Hedström, presskontakt STIHL TIMBERSPORTS®, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se