Airinum lanserar modern andningsmask

Airinum lanserar modern andningsmask

Varje år dör 7 miljoner människor av kraftiga luftföroreningar. Dessutom är luftburna virussjukdomar i stadsmiljöer ett växande problem. Idag lanserar STING-bolaget Airinum en kampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter och siktar på att ta in 10 000 dollar för sin innovativa, väldesignade och moderna andningsmask som hjälper stadsbor världen över att andas renare luft.

Luftföroreningar orsakar idag årligen mer än sju miljoner dödsfall i förtid enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Bara att andas i städer som Delhi, Los Angeles och London har jämförts med att röka flera cigaretter varje dag[1]. Opinionsledare som Bill Gates har dessutom uttryckt oro för det växande problemet med luftburna virussjukdomar som sprids snabbt i stadsmiljöer[2]. Trots att forskning bevisat fördelarna med andningsskydd[3] är idag få lösningar anpassade för vardagligt bruk. Det ska Airinum ändra på.

Idén bakom Airinum föddes när en av grundarna flyttade från Sverige till Indien för att studera. Redan efter några veckor började han få problem med sin barndomsastma och kort därefter insåg han att det berodde på den förorenade luften. Han började att leta efter olika sätt och skydda sig, men insåg snabbt att utbudet av munskydd och andningsmasker var väldigt bristfälligt.

- Det var tydligt att utbudet av andningsmasker inte hade ett kundperspektiv. Jag kunde inte hitta en enda mask som jag ville använda. Maskerna var antingen gjorda för medicinskt och industriellt bruk, eller så fanns det masker med mer civil design, men som funktionellt var helt värdelösa, säger Alexander Hjertström, VD och grundare av Airinum.

Med denna nya insikt beslöt sig Alexander att, tillsammans med studiekamraterna Fredrik Kempe, Johannes Herrmann och Mehdi Rejraji, utveckla den perfekta andningsmasken för vardagligt användande. Efter noggranna tester och iterationer har teamet nu skapat en ny och moderniserad andningsmask, med tre tydliga fördelar:

1. Pålitligt skydd
Masken är utrustad med tre-lager filter teknologi som tar bort upp till 99 procent av alla luftpartiklar, som luftföroreningar, virus och bakterier, och pollen. Tester som Airinum har gjort i Sverige visar även att masken presterar upp till sex gånger bättre än liknande masker på marknaden[4].

2. Bekvämlighet
Masken har två utandningsventiler och justerbara, elastiska band för att ge masken en ökad andningsförmåga samt optimal passform. Dessutom är maskens filter utbytbara och maskens utsida är enkel att tvätta. På så vis kan masken återanvändas och bibehålla en god hygien.

3. Skandinavisk design
Funktionalitet ska inte behöva kompromissa med design. Airinums masker är därför snyggt designade som vilket annat plagg som helst.

Airinum är ett Stockholmsbaserat företag som utnyttjar svensk kunskap, design och innovation för att tackla problemet med luftföroreningar. Bolaget grundades i juni 2015 och sitter idag med i en av Sveriges främsta inkubatorer, STING (Stockholm Innovation & Growth), och är en av deltagarna i deras program, STING Accelerate. Grundarteamet består av Alexander Hjertström, Fredrik Kempe, Johannes Herrmann och Mehdi Rejraji.

Läs om Airinum
Läs mer om Kickstarter-kampanjen
Bilder och presskit

Kontakt information
Alexander Hjertström, VD
Email: alexander@airinum.com
Telefon: 076 286 06 60

Fredrik Kempe, marknadsansvarig
Email: fredrik@airinum.com
Telefon: 070 840 99 93

[1]http://www.economist.com/news/china/21661053newstudysuggestsairpollutionevenworsethoughtmappinginvisiblescourge
[2] http://www.vox.com/2015/5/27/8660249/gatesflupandemic
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4311076/
[4] Airinum prototype’s Fit Factor tested against five highend civil and bike masks. Test done by Smosab (30/10/2015), one of Sweden’s leading providers of respirator tests.