Bilsäljartjänsten Cardia tar in 5 MSEK från bland annat Aggregate Media

Bilsäljartjänsten Cardia tar in 5 MSEK från bland annat Aggregate Media

Cardia ökar tryggheten och effektiviserar processen för både privatpersoner och företag som ska köpa eller sälja en begagnad bil. I bolagets senaste emission deltog bland andra Aggregate Media, Levels Invest och privatinvesterarna Simon Josefsson och Eva Engelbert. Nu ska Cardia vidareutveckla tjänsten och även expandera sin nya plattform, Cardia Auktion, som hjälper företag att sälja sina leasade bilar.

Med Cardia får både säljare och köpare en ökad trygghet på bilmarknaden. Alla bilar kontrolleras hos opartiska bilprovningsstationer för att avlägsna risken för dolda fel. Genom Cardias applikation kan köpare ta del av testprotokollet som visar bilens skick på över 100 testpunkter, få bilgaranti i ett år, försäkring i 14 dagar och finansiering till låg ränta.

– Vi gillar bolag som förenklar och förbättrar transaktioner genom digitalisering och det är precis vad Cardia gör. Bra management och en skalbar affärsmodell gör att jag har stora förhoppningar till denna investering, säger Peter Brodén, investment manager på Aggregate Media.

Målet med nyemissionen var att resa 2 miljoner kronor för att skala upp försäljningen i 30 nya svenska städer samt lansera nya funktioner mot bilhandlare och företag med tjänstebilar. Målet överträffades efter en investering från Aggregate Media.

– Vi är otroligt glada över att ha fått Aggregate Media och Levels invest som investerare. Det ger oss möjlighet att marknadsföra oss på en mycket bredare front, snabbare nå ut till en större publik och lägga fokus på tillväxt och utveckling, säger Anni Mowlid, medgrundare och VD på Cardia.

Cardias resa började hos acceleratorn Sting under 2018. Nästa steg för bolaget är att lansera en ny version av applikationen för de som vill köpa eller sälja sin bil på den privata marknaden. Cardia ska också expandera samarbeten med bilhandlare som vill utöka sina inköp av bilar via den nya plattformen, Cardia Auktion, som hjälper företag att sälja sina leasade bilar till bättre priser.

Anni Mowlid, medgrundare och VD på Cardia, anni.mowlid@cardia.eu, 076-517 66 44