Janna Jarlman, Tove Toll and Solen Oliviéro-Naturel, founders of Competencer.

Competencer tar in nya investerare för att göra personlig rådgivning tillgängligt för fler

Svenska bolaget Competencer tar in en ny investering från namnkunniga affärsänglar, bland andra Niklas Adalberth, grundare av Klarna; RECAPEX, bestående av entreprenörerna Niklas Eklund, Johan Siwers och Christopher Persson; och Stockholm Affärsänglar. I ett första steg tar bolaget in drygt tre miljoner kronor.

Competencer är en plattform som kopplar samman privatpersoner med utvalda rådgivare inom hälsa, livsstil och personlig utveckling för att främja psykisk och fysisk hälsa. Den nya investeringen ska stötta bolaget att fokusera mer resurser på sälj och marknad för att utveckla konceptet ytterligare och expandera verksamheten. Förutom ren monetär investering kommer RECAPEX engagera sig i Competencers tillväxt och aktivt stötta bolaget strategiskt.

– Att upprätthålla psykisk och fysisk hälsa är en allt större utmaning för den enskilda personen och något som också påverkar samhället i stort. Med Competencer vill vi underlätta för människor att få rätt stöd i tid och göra professionell rådgivning tillgänglig för fler via internet, säger Tove Toll, en av grundarna till Competencer. Att vi nu tar in nya pengar och viktig kompetens i bolaget stödjer vår vision om större tillgänglighet av expertis över hela landet.

Genom att tillhandahålla en online-plattform med ett brett utbud av professionella rådgivare kan personer välja rätt kompetens för sina behov och få den hjälp de behöver oavsett om det rör sig om KBT-terapi, karriärcoachning eller kostrådgivning. Att tillgängliggöra rådgivningstjänster online gör det möjligt för fler personer att få rätt stöd oavsett om man bor i storstad eller på landsbygd.

– Competencer har en unik produkt inom rådgivning kopplat till psykisk och fysik hälsa. Att gå in som strategisk partner ska bli väldigt spännande och vi har stora förhoppningar på bolaget, säger Christopher Persson från RECAPEX. Smarta digitala produkter inom hälsa och medicin når en allt bredare publik och att få vara med att utveckla framtidens preventiva vård känns både angeläget och viktigt.

Janna Jarlman, grundare, Competencer
073-248 88 77, janna@competencer.com

Så här fungerar Competencer
1. På sajten kan man läsa om olika rådgivare och välja den som verkar passa bäst
2. Man väljer en passande tid i kalendern och bokar ett möte i webbläsaren
3. Rådgivaren bekräftar mötet och 24 timmar innan mötet dras pengarna från klientens konto
4. När det är dags för mötet loggar både klient och rådgivare in och har ett möte via videolänk direkt i webbläsaren.

Om Competencer
Competencer erbjuder en digital plattform där det är enkelt att hitta och träffa rådgivare som psykologer, terapeuter och coacher inom hälsa och personlig utveckling. Genom att erbjuda ett verktyg för digitala möten via live video gör Competencer det flexibelt och säkert att få hjälp och stöd av olika typer av rådgivare. Tjänsten lanseras sommaren 2015 och bolaget startades av Tove Toll, Janna Jarlman och Solen Oliviéro-Naturel. Mer information: www.competencer.com

Om STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Huvudpartners är Almi Företagspartner och KTH. Mer information: www.stockholminnovation.com