Digitala kvittolådan Keepy vinnare av Sting Test Drive

Digitala kvittolådan Keepy vinnare av Sting Test Drive

Keepy tog igår kväll hem utmärkelsen ”Bästa Pitch” och vann 3 månaders kontorshyra i finalen av Stings tränings- och inspirationsprogram Test Drive Digital.

I dagsläget skrivs det ut omkring 1,7 miljarder kvitton varje år i Sverige, motsvarande cirka 60 000 träd, varav de flesta kastas direkt efter utskrift och källsorteras vanligtvis inte. Detta är något som Test Drive-vinnaren Keepy vill förändra genom att erbjuda en innovativ digital plattform för att förenkla hanteringen av kvitton.

- Genom Test Drive har vi fått möjlighet att verifiera vår idé och få värdefull feedback och inspiration inför den fortsatta resan. Vi har haft en aktiv dialog med Stings coacher och en givande sparring med övriga projekt som deltagit i programmet. Nu ser vi fram emot att ge konsumenterna möjligheten att lagra deras viktigaste kvitton digitalt, i en tjänst som finns tillgänglig när och vart än konsumenten kan behöva det, säger Marica Söderstam, medgrundare av Keepy.

Under hösten har 14 team med innovativa affärsidéer inom digitala tjänster som till exempel ”gamifierad” orderhantering, biomarkörbaserad medicinering och nischrekrytering deltagit i programmet. Under fyra kvällsworkshoppar har de testkört och utvecklat sina idéer och fått chansen att lära sig vad det innebär att bygga bolag.

Test Drive avslutades med en pitchfinal då en jury lyssnade till presentationerna och ställde frågor till entreprenörerna. Juryns motivering till Keepy som levererade den vinnande pitchen:

Teamet har med en energifylld och tydlig pitch övertygat juryn om att företaget har en elegant och konkurrenskraftig lösning på ett stort vardagsproblem, och att teamet har kapaciteten att leverera på det löftet.

Som vinnare av Test Drive Digital får Keepy möjlighet att sitta tre månader på THINGS, ett av Stockholms ledande co-workingspaces.

- Det har varit en spännande omgång av Test Drive med många drivna och erfarna entreprenörer. Vi har sett projekt med ursprung från både näringsliv och forskning och utbytet i gruppen har varit dynamiskt. Det blir spännande att följa företagen framåt, säger Ivar Strömberg, en av Stings affärscoacher som ansvarat för höstens program.