För andra året i rad mottog STING utmärkelse under världsomspännande inkubatorskonferens

På den internationella konferensen "Best Practices in Science Based Incubators 2008" i Paris tilldelades STING "Fastest Growth Award" bland 53 medverkande inkubatorer från 23 länder. Detta är andra året i rad som STING tilldelas en utmärkelse.

"Det här priset baseras på inkubatorsbolagens tillväxt under de senast tre åren, vilket känns extra hedrande. Att genom kvalificerad affärscoachning påverka och påskynda tillväxten är ju grunden i vår verksamhet och ett bevis på att vår affärsidé fungerar", säger Pär Hedberg, VD på affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth AB)

"Detta är fjärde gången sedan 2003 som en svensk inkubator får pris på denna internationella konferens. Förutom STINGs utmärkelse för andra året i rad är tidigare pristagare Mjärdevi Business Incubator (numera Lead) samt Chalmers Innovation. Det är glädjande för hela Sveriges innovationssystem och visar att våra inkubatorer ligger i världsklass", säger Mikael Hult, Nationellt inkubatoransvarig på Innovationsbron Sverige AB.

Konferensen "Best Pracitices in Science Based Incubators" arrangerades i Paris den 11-12 december för sjunde året i rad. Bakom konferensen och det avslutande tävlingsmomentet står Science Alliance (Holland) i samarbete med Genopole© (Frankrike), the SPICE Group (Tyskland), the European BIC Network (Belgien) och the Centre for Strategy and Evaluation Services (England). Sedan start har över 250 inkubatorer från Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Australien och Asien deltagit i tävlingen.

Under 2007 års upplaga av konferensen utsågs STING till den främsta inkubator inom kategorin "Good Practices", där juryn prisade STINGs optimering av bolagsfinansiering. Här lyftes riskkapitalfonden STING Capital och affärsängelnätverket STING Business Angels lyftes särskilt fram i motiveringen.

Övriga priser som delades ut:
"Best Science based incubator": Incubator d'Impresa di Città della Scienza SpA från Italien

"Self-Sustainability": GITZ - Geesthachter Innovations- u. Technologiezentrum från Tyskland

"Return on Investment": Technologie- und Grunderzentrum Oldenburg (TGO), Tyskland

Bedömningskriterier "Fastest Growth award"

• Growth in number of client companies 2005-08 (%)
  • Growth in number of jobs in client firms 2005-08 (%)
  • Incubator turnover - proportion of new clients successfully graduating 2005-08 (%)
  • Change in the proportion of incubator space occupied 2005-08 (%)
  • Current occupancy levels 2008 (%)

Pär Hedberg, VD på STING: 0708-55 03 18, par.hedberg@stockholminnovation.com

Mikael Hult, Nationellt inkubatoransvarig på Innovationsbron Sverige AB, 070 564 25 45, mikael.hult@innovationsbron.se