​Lista: här är de nya Stingbolagen

​Lista: här är de nya Stingbolagen

Den här veckan drar Sting igång programmen Sting Accelerate och Sting Incubate med totalt 14 nya noga utvalda startups. Klimatsmarta livsmedel, neurokognitiva tester, mikroförsäkringar, en on-demandtjänst för skönhet och flertalet nyskapande mjukvarutjänster med fokus på B2B finns bland de produkter och tjänster som bolagen erbjuder.

Den utvalda gruppen av startups kommer att få coaching i affärsutveckling och finansiering, stöd inom rekrytering samt tillgång till Sting breda nätverk av industrikontakter och investerare, allt för att bolagen ska höja utvecklingstakten, snabbare komma ut på marknaden och öka sina chanser att lyckas. Företagen har också möjlighet att få en investering om 300 000 kronor från Propel Capital, Sveriges mest aktiva privata såddinvesterare.

– Vi har haft ett stort antal sökande till programmen och det är mycket roligt att vi i denna omgång har flera starka internationella team bland de antagna bolagen. Gruppen representerar en stor bredd av affärsidéer som sträcker sig från e-handel och digitala marknadsplatser till ett flertal bolag med molnbaserade tjänster som riktar sig till företagsmarknaden. Vi är laddade för att dra igång med entreprenörerna, säger Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting.

Mindmore är ett av de nyantagna Sting Incubatebolagen. Företaget utvecklar digitala neurokognitiva tester, bl.a. tjänsten Minnemera, ett diagnostiskt hjälpverktyg som främst riktar sig till primär- och slutenvården.

Sara Wallén, VD och grundare av Mindmore, har höga förväntningar på Sting.

– Stings mångåriga erfarenhet och breda kompetens kommer att vara värdefull nu när vi förbereder oss för att ta vår tjänst till marknaden. Att rikta sig mot vården kan vara utmanande, så vi ser fram emot Stings inspel och konkreta verktyg för att etablera användardialoger kring vår tjänsts framtida utveckling.

Ett av de nya bolagen i Sting Accelerate är Bukvy, som skapar smarta väskor och accessoarer för stadsmänniskan i rörelse.

– Vi är mycket glada att ha blivit utvalda till Sting Accelerate och vi ser fram emot en intensiv, händelserik och utmanande vår! Bukvy har varit vårt inspirerande hobbyprojekt de senaste två åren; vi har nöjda kunder över hela världen och det här är en viktig chans för oss att bli starkare på den digitala delen. Vi ser fram emot att lära känna coacherna och övriga utvalda team och ta del av deras erfarenhet och dela de utmaningar som ligger framför oss, säger Elena Ekström, medgrundare av Bukvy.

Sedan starten 2002 har Sting coachat över 250 startups. Bland Stings alumner återfinns företag som Barnebys, Bioservo, DPOrganizer, Karma, Videoplaza, Volumental och Yubico.

De nya bolagen i Sting Accelerate

Baetes utvecklar nästa generations e-handelsplattform för modebranschen. Med hjälp av de senaste VR-, AR- och 3D-skanningsteknologierna skapar företaget en helt ny digital shoppingupplevelse genom virtuella showrooms. www.baetes.com

Bukvy skapar smarta väskor och accessoarer för stadsmänniskan i rörelse. Alla produkter tillverkas för hand, etiskt i Europa av läder i högsta kvalitet och säljs via Bukvys egen webbshop samt ett fåtal utvalda återförsäljare. bukvy.se

ContentStudio är en AI-baserad och datadriven plattform för marknadsföring i sociala medier. Med hjälp av ContentStudio kan kunderna öka sin närvaro i sociala medier genom att upptäcka, skapa och dela engagerande innehåll i sin bransch. contentstudio.io

Cryptolens erbjuder en nyskapande molntjänst som gör det enkelt att lansera och skydda alla sorters mjukvara med hjälp av AI-analys som optimerar intäkterna och fångar annars förlorade kundsegment. cryptolens.io/

Foodla är en marknadsplats där kunderna snabbt och enkelt kan köpa och sälja lokalt plockade, tillagade eller ekologiskt odlade varor. Foodla reducerar matsvinnet och gynnar lokalt producerade livsmedel – vilket minskar långa transporter, massproduktion och överdriven användning av bekämpningsmedel. getfoodla.com

Knowlocker är en plattform för att effektivt lagra och dela kunskap i stora och små organisationer. Plattformen ger kundens medarbetare och kunder tillgång till rätt information vid rätt tidpunkt och ökar på det sättet både effektivitet och försäljning. knowlocker.com

Margot International omvandlar handeln av tjänster och utrustning i offshore- och marinindustrierna.

Suavoo är ett beautytech-företag som genom ett knapptryck i en app levererar skönhetstjänster till kundernas önskade plats, till exempel hemmet, kontoret eller hotellet. Suavoos digitala plattform kopplar ihop frilansande stylister och kunder och säkerställer hög tillgänglighet. suavoo.com

De nya bolagen i Sting Incubate

Cribble utvecklar leksaker för barn, utvecklade med grund i forskning inom psykologi och pedagogik.

Intakt kommer att erbjuda digitala mikroförsäkringar och i grunden förändra vad ett försäkringsbolag är. Företaget kommer att erbjuda en automatiserad, digitaliserad och användarvänlig lösning som gör det möjligt att erbjuda konkurrenskraftiga försäkringar till ett mycket stort antal användare.

Mindmore utvecklar digitala neurokognitiva tester, bl.a. tjänsten Minnemera, ett diagnostiskt hjälpverktyg som främst riktar sig till primär- och slutenvården. www.minnemera.se

Nutrient utvecklar och producerar nya klimatsmarta livsmedel. Målet är att göra en verklig skillnad genom att producera hållbar mat i ett cirkulärt system där inget går till spillo. www.nutrient.se

Skillbreak är en smart social learning plattform för unika, lokala läroupplevelser. Alla kurser leds av kunniga och intressanta experter - personer som brinner för sitt område och för att dela med sig av sin kunskap. skillbreak.com

Qofind utvecklar den nya generationens babymonitorer som övervakar både temperatur och rörelse när barnet sover. www.parvel.se