Miljöteknikföretaget Solelia utnämnt till Grönt Föredöme av Gröna Bilister

Miljöteknikföretaget Solelia utnämnt till Grönt Föredöme av Gröna Bilister

Carolina Johansson, VD på det unga miljöteknikföretaget Solelia Greentech AB, fick i helgen ta emot utmärkelsen ”Grönt Föredöme 2012” av intresseorganisationen Gröna Bilister i samband med invigningen av en laddningsstation för elbilar i Eskilstuna kommun.

”Solelia Greentech gör ett strålande arbete med att förse elbilar med ren solenergi. Solelia förverkligar visionen om soldrivna bilar redan här och nu, med totalt utsläppsfri bilism som följd”, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

Solelia Greentech AB hyr ut och säljer soldrivna laddstationer så att organisationer kan erbjuda laddning av elbilar och hybrider med helt ren solel. Den el som inte används för laddning direkt när solen skiner sparas på ett särskilt solkonto, Solbanken™, som sedan kan användas när som helst.

”Vi är väldigt glada och stolta över denna utmärkelse från Gröna Bilister och för det stöd branschen visar till våra solladdningar. Visst borde det vara självklart att nya elbilar ska gå på ren el och vad kan vara bättre än egenproducerad solel direkt på parkeringsplatsen?” säger Carolina Johansson, VD och medgrundare av Solelia Greentech.

Förutom Eskilstuna kommun är även Uppsala kommun och fastighetsbolaget Brostaden kunder och samarbetspartners till Solelia Greentech AB inom ett projekt delfinansierat av Energimyndigheten. Inom det treåriga projektet ska man ta fram nya affärs- och leveransmodeller för den solel som produceras, något som kommer att vara till hjälp för mikroproducenter med solceller på sina hustak. Solelia är med i affärsacceleratorn STING (Stockholm Innovation & Growth) och innan årets slut räknar bolaget med att sätta upp ytterligare sex laddstationer.

Gröna Bilister grundades 1994 och är en intresseorganisation som jobbar för en miljöanpassad utveckling av trafiken och påverkar bilindustrin, transportnäringen, myndigheter och politiker via rapporter, uppvaktningar och skrivelser.

Carolina Johansson, VD, Solelia Greentech, 070-368 14 16, carolina.johansson@solelia.se
Jill Lindström, marknads- och kommunikationsansvarig, STING, 072-213 14 22, jill.lindstrom@stockholminnovation.com