Teamet bakom Laundrop

​Nu lanserar den digitala tvättjänsten Laundrop i Uppsala

Laundrop är en miljövänlig digital tvättjänst som erbjuder hämtning och lämning av tvätt direkt till dörren. Företaget har sen lanseringen i Stockholm i början av året växt snabbt, främst bland barnfamiljer som väljer att lägga till på annat. Nu expanderar bolaget och erbjuder från och med idag sin tjänst till individer och företag i Uppsala.

Allt fler betalar för att få hjälp med städningen hemma och för att få sin mat hemlevererad. Startupföretaget Laundrop tar sig nu an en ny hushållssyssla – tvätten – och erbjuder snabb, enkel och miljövänlig hantering av din tvätt, och levererar den direkt hem till dig.

− Vi ser en förändring i beteendemönstret hos människor. Allt fler är villiga att betala för att få ”tråkiga” sysslor utförda av någon annan för att kunna lägga sin egen tid på roligare saker, säger Gigja Gudjonsdottir, medgrundare och CEO på Laundrop.

Hittills har företaget tvättat 19 ton tvätt och gjort över 6000 leveranser. De har många nöjda återkommande kunder och målet är att skapa en så smidig kundupplevelse som möjligt.

− Vi sorterar allt innan tvätt, efteråt viker vi tvätten, manglar sängkläderna och parar ihop alla strumpor. Sen levererar vi den rena tvätten till din dörr. Allt ingår i priset och vi gör det vanligtvis inom 24 timmar. Jag förstår att våra kunder blir ”hooked”, säger Gigja Gudjonsdottir.

Laundrops tjänst är också miljövänlig. Leveranser sker med elcyklar och elfordon och de tvättar bara med miljövänliga tvättmedel. Tvätten hämtas och lämnas dessutom i återanvändbara tvättväskor gjorda av återvunnet material.

– Vi är ett team av drivna kreativa entreprenörer som strävar efter att göra morgondagens tvättindustri grönare. Vi erbjuder alla typer av tvätt; allt från vardagstvätt och kemtvätt till den typ av tvätt som alla tycker är med omständlig – mattvätten, säger Gigja Gudjonsdottir.

Teamet bakom Laundrop ser fram emot att öppna i Uppsala. Staden valdes på grund av det höga tempot inom student- och näringslivet.

Laundrop kommer att hämta och lämna tvätt i Uppsala på måndagar och onsdagar mellan klockan 17:00 och 22:00. En ”medium” tvättväska rymmer ungefär lika mycket som en full tvättkorg och kostar 399 kronor och inkluderar allt.

Gigja Gudjonsdottir, VD Laundrop, gigja@laundrop.se, 079-010 68 70

Sting har sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag. Vi erbjuder startups finansiering, affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Sting har stöttat över 300 startups, av vilka 69 procent fortsätter att utvecklas och växa idag. Tillsammans har alla Sting-bolagen en omsättning på över 3 miljarder kronor, varav 64 procent kommer från internationell försäljning. De har dessutom skapat 2750 jobb. Mer information: www.sting.co