Ny social nätverksplats ger enkel byggprocess i hemmet

Ny social nätverksplats ger enkel byggprocess i hemmet

Grundarna till framgångssagorna Familjeliv och Bröllopstorget tar nu nya grepp och storsatsar på en ny social plattform, MySketch, som erbjuder ett planritningsverktyg för egna byggprojekt som till exempel renovering av kök och badrum. MySketch lanseras idag och ger konsumenten mer kontroll och kraft att påverka arbetsprocessen och kommunikationen med hantverkare och byggare.

”MySketch kommer att revolutionera byggbranschen och flytta konsumenten till förarsätet när det gäller att planera och genomföra ombyggnader och renoveringar. Ritverktyget erbjuder en efterlängtad möjlighet att influera och hålla koll på byggprojekt i hemmet. Vi kopplar också ihop sociala funktioner där medlemmar kan kommentera på varandras ritningar och ge tips och input. Nu lanserar vi MySketch på svenska, tyska och engelska och ska under 2012 etablera oss i åtta länder och sedan övriga marknader åren därefter”, säger Patrik Högberg, VD på Virtuell Media.

MySketch är ett konsumentinriktat ritverktyg för att skapa och visualisera planritningar, inreda sitt hem och samtidigt skapa tekniska underlag för egna byggprojekt som att bygga hus, planerar tomt och renovering av kök och badrum. Det är så pass lätt att använda att ingen utbildning behövs, samtidigt som den professionella användaren erbjuds alla funktioner som krävs av en ritprogramvara.

MySketch fungerar i alla moderna webbläsare, mobiltelefoner och pads. Man kommer bland annat att i realtid kunna ”gå omkring” i en 3D-miljö (fr o m mars 2012) och testa att inredningen fungerar i praktiken på ett liknande sätt som man gör i SimCity, men här med riktiga möbler och inredning. Man kan även lösa enklare problem som till exempel var man vill ha vägguttag för lampor.

”Min fru och jag gifte oss 1999 och såg behov inom bröllopsbranschen och startade därför Bröllopstorget. 2001 fick vi barn och därefter föddes Familjeliv år 2003. 2007 byggde vi hus och då insåg vi att byggbranschen är enorm och därför har vi nu satsat ännu större på att bygga ett gigantiskt socialt nätverk för dem som bygger hus eller renoverar sitt hus eller lägenhet”, säger Patrik Högberg.

En unik funktion med MySketch är framförallt kommunikationslösningen som fungerar som ett socialt nätverk där man kommunicerar med andra genom själva ritningen. På så sätt får man tillgång till ett fantastiskt know-how och kan få hjälp med att ta fram mer funktionell och problemfri design.
Samtliga tjänster som erbjuds på webbplatsen skall vara gratis för användarna. För de professionella användarna tas en mindre kostnad ut.

Virtuell Media i Sverige AB har sitt säte i Stockholm och är än så länge ett egenfinansierat bolag av grundarna där utveckling av det nya verktyget sker. Satsningen på MySketch görs i samarbete med affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth).

Patrik Högberg, VD, Virtuell Media i Sverige AB, 070-888 75 57, patrik@virtuellmedia.se
Jill Lindström, marknads- och kommunikationsansvarig, STING, 072-213 14 22, jill.lindstrom@stockholminnovation.com