Pressinbjudan: Innovativa miljöteknikföretag möter Norra Djurgårdsstadens byggherrar

Den 17 februari möts innovativa miljöteknikföretag från affärsinkubatorn STING och byggherrar med markanvisning i Norra Djurgårdsstaden. Syftet är att finna lösningar hur stadens miljökrav kan förverkligas på bästa sätt. Arrangörer är Stockholm Business Region Development och Exploateringskontoret.

”Det är mycket glädjande att vi nu har möjlighet att direkt med de aktörer, som är med och formar framtidens stad, visa på de nya lösningar som våra bolag erbjuder. Med tanke på de tuffa miljökrav som är en förutsättning för utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden är det absolut nödvändigt att utnyttja innovativa produkter och tjänster. STING ser även ett medverkande i dessa sammanhang som en bra avstamp för att skapa morgondagens exportföretag”, säger Magnus Rehn, affärscoach på STING.

På agendan:
• Ulla Hamilton (företagarborgarråd, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd) hälsar välkommen.
• Exploateringskontoret berättar om Norra Djurgårdsstaden och miljökraven för området.
• Presentationer av för området anvisade byggherrars miljöambitioner och deras behov av nya klimatsmarta innovativa lösningar.
• Presentationer av innovativa företag och deras erbjudande för att bidra till utvecklingen av området.

Datum: Torsdagen den 17 februari
Tid: Kl 09.00 – 12.30 (frukost från 08.30)
Plats: Norra Djurgårdsstaden Innovation, Hangövägen 19 i Norra Djurgårdsstaden
Pressanmälan: Jessica Stark, marknadsansvarig på STING: jessica.stark@stockholminnovation.com, 070-333 32 43

Medverkande innovationsbolag:
Predect har utvecklat en produkt för realtidsbevakning av kvaliteten på dricksvatten, bordsvatten och vatten för livsmedel- och läkemedelsproduktion. Kunderna sparar pengar genom tidig upptäckt av föroreningar i vatten, snabba analyssvar och minskat produktbortfall och reklamation.

Solarus
har utvecklat ett modulärt solfångarkoncept med tre typer av solfångare; Termisk-, solcells- respektive hybridpanel (som ger både el och värme från samma panel). Med 50-70% lägre materialinnehåll än andra solfångare kan produktionskostnaden reduceras markant. Systemet möjliggör kortare pay-off-tid som leder till att solenergin blir konkurrenskraftigare gentemot andra energislag såsom olja, el och fjärrvärme.

FlexiClean har utvecklat en innovativ filterhållare för rening av dagvatten. Produkten bygger på djup kunskap om dagvatten och dagvattenbrunnar och en förståelse för de utmaningar kommuner och privata aktörer ställs inför varje dag. FlexiClean är laddad med egenskaper som avsevärt förbättrar och förenklar arbetet med inspektion och underhåll av brunnen. Och den kan anpassas för rening i alla tänkbara miljöer.

SEEC erbjuder smart geotermisk energilagring. Sommarvärme lagras i jorden för att utnyttjas på vintern. Vinterkyla lagras i jorden för att användas på sommaren. Kostnader och energiförbrukning reduceras dramatiskt genom att energin lagras istället för produceras.

Rehact har utvecklat en ny typ av ventilation- och värmeväxlarenhet för användning i byggnader. Produkten utnyttjar synergier och höjer därmed återanvändningsgraden av energi. Tekniken kan också ge bättre resursutnyttjande för lokala energikällor som t.ex. solkraft.

Mer information:
Magnus Rehn, affärscoach på STING: 070-512 05 48, magnus.rehn@stockholminnovation.com