STING Capital investerar i Antrad Medical

STING Capital investerar i Antrad Medical

STING Capital investerar 1,5 MSEK i medtechbolaget Antrad Medical, som har tagit fram en ny teknik för att snabbt och säkert tina blodplasma. I kapitaliseringen om totalt 7,25 MSEK deltar även Innovationsbron och affärsänglar. Pengarna ska användas till att ta företagets produkter till marknaden.

Antrad Medical har utvecklat en teknik som på ett snabbt och hygieniskt sätt värmer blodplasma med hjälp av ett elektriskt fält. Med en unik och enkel fältutjämnare säkerställer företaget att plasman värms homogent. Företaget grundades 2008 och är baserat på forskning framtagen av Lars Ekemar, CTO på företaget.

– När en patient blöder är det bråttom. Idag används vattenbad eller varmluft som tar 25-40 minuter för att tina plasma– vi gör det påfem minuter. Varje minut räknas och i nödsituationer kan vår nya teknik bidra till att rädda liv. Vi är mycket glada över att få in nya starka ägare i bolaget och ser med tillförsikt fram emot att accelerera vår tillväxt med hjälp av den finansiering som vi nu tagit in, säger Kurt Högnelid, VD på Antrad Medical.

– Marknaden uttrycker ett tydligt behov av Antrads lösning. Den ökar säkerheten vid operationer och sparar pengar då man minskar risken för långa avbrott i pågående operationer. Jag ser framför mig en relativt kort väg till lansering av Antrads produkt och möjlighet till intäktsflöde för bolaget, vilket givetvis är en fördel för STING Capital, säger Martin Gemvik, investment manager på STING Capital.

Kurt Högnelid, VD, Antrad Medical, kurt.hognelid@antrad.se, 073-358 68 00
Martin Gemvik, investment manager, STING Capital, martin.gemvik@stingcapital.com, 070-578 95 62