Teamet viktigaste framgångsfaktorn när STING-bolagen tar nästa kliv

Ytterligare två bolag från STING är redo att ge sig ut i världen efter en utvecklande tid i Business Acceleratorn. Vid tisdagens Take Off-ceremoni i Kista var det dags för bolagen Mantex och Videoplaza att lämna STINGs inkubator, båda med mycket stora planer för framtiden.

Mantex team med vd Erik Odén i täten kom till STING i november 2007 som ett målmedvetet bolag med en helt ny produkt och en prototyporder från skogskoncernen Holmen. Då arbetade alla fyra i teamet heltid med andra uppdrag och var utspridda över Sverige. Affärsidén var en ny metod för att beröringsfritt mäta fukthalt och föroreningar i biomaterial för processindustrin, och planerna stora med en potentiell jättemarknad i skogs- och pappersindustrin globalt. Knappt två år senare har Mantex inte bara hittat fokus och utökat sitt team utan också tagit hem titeln "Cleantech of the Year Award". Dessutom har man fått in en investerare och partner i RWE, Tysklands största energiproducent. I och med investeringen får Mantex förutom möjligheten att kraftigt accelerera tillväxttakten även tillgång till ett viktigt internationellt nätverk.

- Inget av detta hade skett om det inte var för STING, säger Mantex vd Erik Odén. STING har fungerat som vår katalysator, och har förutom att öppna dörrar till viktiga kontakter också genom kontinuerlig dialog hjälpt oss att strukturera upp verksamheten och skapa en plan för bolagets utveckling.

Videoplaza, det andra bolaget vid ceremonin, har utvecklat ett annonssystem för webb-tv; en fram till nu nästan helt outforskad marknad. TV-tittandet flyttar sakta men säkert till webben, men annons- och reklammöjligheterna har inte följt med. Genom sin unika annonsplattform hjälper Videoplaza mediebolag att tjäna pengar på webb-tv. Under sitt dryga år på STING har bolaget gjort en enorm resa. Man har tagit in 5 Mkr i riskkapital, växt från 3 till 11 anställda och gått från 3 kunder i Sverige till 16 kunder i 5 länder. Och framtidsplanerna saknas inte; Videoplaza ska bli den ledande plattformen globalt för att kapitalisera på IP-levererad video. En av utmaningarna framåt är dock att hitta rätt personer till teamet.

- Teamet är avgörande, det är vår flaskhals för fortsatt tillväxt, säger Sorosh Tavakoli, vd på Videoplaza, och tackar samtidigt STING för "ett superbra år". - Det viktigaste vi fått med oss från STING är säljdelen. Vi har fått en mycket bra säljutbildning här och lärt oss allt det man inte får veta i skolan. Dessutom har vi fått viktig kunskap om hur finansieringssystemet fungerar och vilka finansieringsalternativ som finns, fortsätter Sorosh Tavakoli.

STINGs vd Pär Hedberg hann med att ge bolagen några goda råd för sin fortsatta resa. Kundnära produktutveckling, att ge sig ut på världsmarknaden direkt samt att ha ordning och reda i bolaget är några av hans tips. Men det viktigaste är enligt Pär att bygga starka team som håller ihop även när tiderna är tuffa, något som även Ulf Brandels, som varit Videoplazas affärscoach under STING-tiden, poängterade:

- Det är inte affärsidén, affärsmodellen eller de potentiella kunderna som är det viktigaste. Framgångsfaktorn i alla bolag är människan.

Kontaktpersoner:

Pär Hedberg, vd STING, 0708-55 03 18, par.hedberg@stockholminnovation.com