Zebor Technology annonserar Meego’s räddning

Stockholm, Sverige - den 23 mars 2011: Kista-baserade Zebor Technology kommer göra Meego flera gånger snabbare än idag. Detta innebär att tillverkare av smarta nätverksbaserade produkter kan få bättre prestanda på apparaterna eller använda enklare, mer energisnåla och billigare komponenter i sina apparater men ändå nå samma prestanda.

Zebor Technology har utvecklat en ny modern operativsystemskärna som är världens snabbaste. Tester visar att Zeborkärnan oftast är i storleksordningen fyra gånger snabbare än en standard Linuxkärna, för vissa uppgifter ännu snabbare. Med en Zeborkärna istället för den normala Linux-kärnan kommer Meego överträffa alla konkurrerande operativsystem.

Zebor Technology har under en längre tid haft för avsikt att ta sin operativsystemskärna till massmarknaden. Zebor Technology har noga analyserat alternativen och har undersökt marknaden med större leverantörer av operativsystem och kom fram till att en integration med Meego är det bästa alternativet.

Idag finns Zeborkärnan dels i ett antal industritillämpningar, dels som reserv-operativsystem för dataräddning och felsökning när Windows inte kan starta vid mindre hårdvarufel, då Zeborkärnan har färre hårdvaruberoenden.

Den 11 februari i år tillkännagav Nokia en nedprioritering av Meego vilket lett till att Meego’s framtid som det dominerande operativsystemet ifrågasatts. Tillsammans med Zeborkärnan finns stor potential att Meego kan bli ett dominerande operativsystem. Närmare 1 miljard smarta nätverksprodukter tillverkas 2011 och marknaden växer med omkring 30 % per år. Detta avser internetuppkopplade enheter som surfplattor, tv-apparater, netbooks, mobiltelefoner med mera, vilka alla passar MeeGo ihop med Zeborkärnan.

Förutom att möblera om på operativsystemsmarknaden så påverkar Zebors teknologi miljön positivt. Få tekniska förbättringar kan ge så stora energibesparingar som 80 % eller mer, vilket Zebor Technology kan. Energibesparingar är bra men främsta fördelen är att miljövänligare komponenter, vilka är mindre effektiva, kan användas med bibehållen prestanda. Det kommer gå åt mindre av Jordens begränsade resurser för att göra en telefon eller liknande produkter.

Meego med Zeborkärna är det lämpligaste alternativet i många mobila enheter, såväl ekonomiskt, miljömässigt som prestandamässigt. Meego, är en Linuxdistribution baserad på öppen källkod som är utvecklad av Intel, Nokia, med flera.

Zebor Technology planerar att utvidga ägarkretsen i en nyemission längre fram i vår och därigenom ytterligare öka tempot i utvecklingen.

info@zebor.com, +46 8 559 21 830

Om Zebor Technology
Bakom Zebor Technology finns grundaren och huvudägaren Berth-Olof Bergman som bland annat utvecklat stora delar av börssystemet SIX och försvarets krypteringssystem för PC. Berth-Olof har de senaste 5 åren utvecklat de revolutionerande produkterna ZBIOS® och ZDOS® som utgör grunden i Zebor’s produktportfölj.

Bland Zebor Technology’s investerare återfinns STING Capital, Dealflower, Etikinvest, Enea OSE Systems tidigare VD Lars Österberg samt Geoworks tidigare europeiska försäljningsdirektör Dr. Anne Lidgard. OSE används som operativsystem i signalprocessorer i bland annat Nokias och Sony Ericssons mobiler och Geoworks operativsystem användes i Nokias första generationer av smartphones.

Zebors produkter används i flera kommersiella produkter idag, bla i set-top boxar, industriella applikationer inom proceskontroll. Zebors BIOS som är marknadens snabbaste, startar idag alla olika Linux och Windows® operativsystem hos ledande korttillverkare av inbyggda PC-system. www.zebor.com