Bengaliska Shanti-restaurangerna går över till biogas

Bengaliska Shanti-restaurangerna går över till biogas

Fler krögare vill minska restaurangernas ekologiska fotavtryck och väljer därför biogas till sina kök. Numera levererar Stockholm Gas 100 procent biogas till de sex stockholmsbaserade Shanti-restaurangerna, som introducerat bengalisk mat för det svenska folket.

Ekologisk hållbarhet har tagit större plats i det svenska köket. De senaste åren har flera kända Stockholmsrestauranger valt att gå över till biogas för att minska sina ekologiska fotavtryck.

Så även det bengaliska restaurangkonceptet Shanti, som drivs av krögaren Nahid Hassan och hans bror Naim Uddin. Med deras sex restauranger – Classic, Soft Corner, Touch of Bengal, Gossip, Ultimat och Culture Club – har de satt bengalisk mat på kartan för det svenska folket. Nahid öppnade den första restaurangen Classic för snart 19 år sedan, och har genom åren blivit en ambassadör för det bengaliska köket i Sverige. Restaurangerna har dessutom vunnit flera internationella priser för bästa bengaliska restaurang i Europa.

Shanti-restaurangerna har även utmärkt sig genom ett påtagligt miljöarbete där såväl miljövänlig återvinning, hållbart fiske samt ekoviner och eko-öl ingår. Restaurangen Ultimat genomgår nu en KRAV-certifiering som innebär att 25 procent av livsmedlen ska vara KRAV-märkta, EU-ekologiska eller MSC-märkta produkter.

- Eftersom vi har ett starkt och sedan länge förankrat miljöarbete bland våra restauranger så känns övergången till biogas helt naturlig för oss. Våra kök drevs tidigare av stadsgas, men nu har vi äntligen tagit steget mot ett kretsloppsvinnande bränsle. Med biogasen minskar vi vårt koldioxidutsläpp och bidrar till en mer ansvarsfull matlagning som även uppskattas av våra miljömedvetna stockholmskunder, säger Nahid Hassan, ägare till Shanti-restaurangerna.

– Det är fantastiskt att så många restauranger i Stockholm vill bli mer ekologiskt hållbara och därför valt att gå över till 100% biogas. Förutom att det är glädjande att Shanti-restaurangerna minskar sitt klimatavtryck, visar de också att de är goda förebilder för hållbarhetsarbetet inom restaurangbranschen, säger Renée Josefsson, vd på Stockholm Gas.

För frågor vänligen kontakta: Jessica Engelbrecht, Ansvarig marknadskommunikation Stockholm Gas AB, 070 315 52 07 jessica.engelbrecht@stockholmgas.se

Isa Ekstam, Pressansvarig Shanti gruppen, 073 785 19 23, info@shanti.se

Om Shanti

Shanti-gruppen är en bengalisk restaurangkedja som idag består av Stockholmskrogarna Classic, Soft Corner, Gossip, Touch of Bengal, Ultimat & Culture Club. Shanti drivs av bröderna Nahid Hassan & Naim Uddin som startade sin första Shanti-restaurang Classic år 2000 på Södermalm med visionen att introducera riktigt genuin indisk & bengalisk mat till stockholmarna.

Om Stockholm Gas

Stockholm Gas levererar biogas, naturgas och stadsgas till ca 65 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer. Vi gör det med fötterna i traditionen, hjärtat i kundens behov och blicken mot en hållbar framtid där biogasen dominerar.