Skytteholms Nordisk Spa utemiljö

Skytteholm Hotell & Konferens expanderar – bygger Nordiskt Spa och padelbanor

Stockholm Meeting Selection satsar stort och i våras togs första spadtaget och arbetet är därmed i gång med att utveckla Skytteholm Hotell & Konferens till en helhetsdestination för företagsgrupper, privatgäster och givetvis Ekeröbor. Nya Skytteholm väntas stå helt klart vid årsskiftet 2021/2022.

Rofylld oas invid Mälarens strand
Nu satsar driftbolaget Stockholm Meeting Selection och fastighetsägaren Konsumentföreningen Stockholm stort tillsammans och utvecklar en exklusiv SPA- & relaxavdelning med gym, pool, loungeavdelningar samt ett flertal behandlingsrum.

- Vår vision är att bjuda världen på Livets Goda. Med denna nya och stora satsning vill vi göra Skytteholm till en självklar året-runt-destination och ett högkvalitativt val för avkoppling i olika former, en kreativ plats för möten och ett utflyktsmål för Ekeröbor. Vi vill att Skytteholm ska vara en destination som är långt ifrån lagom. Våra padelpanor är precis klara och är en viktig del i projektet och konceptet, säger Torbjörn Blomqvist, ägare av Stockholm Meeting Selection som driver Skytteholm Hotell och Konferens.

Spaavdelningen andas nordisk design med rena, vackra och naturliga material i sten och trä som tillsammans skapar en känsla av harmoni. Även sjöbastun renoveras och byggs ut med ett flertal badtunnor i anslutning till befintlig byggnad. Utöver detta byggs även padelbanor i anslutning till hotellet. Designkoncept och byggnation står välrenommerade design- och projektbolaget Manor House för.

- Nordens natur är unik och konceptet ”Nordiskt” genomsyrar hela spat med noggrant utvalda material med inspiration hämtad från naturen i allt från hårt till mjukt med jordnära färger och mjuka former. Tanken är att få en känsla av nordisk natur och värme där material och inredning går i harmoni med omgivningens natur. Inspiration är hämtad från vidsträckta kuster, djupa skogar, fjäll, ängar och älvdalar, berättar Zofie Sandman, CEO på Manor House.

I juni tillträdde Anne Heljeved som Destinations Director på Skytteholm med uppdraget att leda arbetet och tillsammans med teamet bygga vidare på visionen och målbilden - att bli Ekerös helhetsdestination och en högkvalitativ plats när det gäller möten, fest, återhämtning och gastronomiska upplevelser. Anne kommer senast från Svenska Jägareförbundets anläggning Öster Malma där hon arbetade som VD.

- Det är oerhört roligt att få ansluta till den utvecklingsresa som just nu pågår här på Skytteholm. Intresset är redan nu stort och jag ser en ljus framtid och vi i teamet kommer verkligen kunna erbjuda en helhetsdestination som håller hög nivå när det gäller utbud, service och läge. Jag ser fram emot vår framtid här ute på den vackra udden vid Mälarens strand och att välkomna gäster från när och fjärran, säger Anne.

Vägen ut till Skytteholm ute på Ekerö är slående vacker och skvallrar om det som komma skall. Drygt 30 minuter från Stockholms storstadspuls hittar du denna pärla. Mellan böljande hästhagar och Mälarö GK:s vackra golfbana med en magnifik utsikt över vattnet. Här kan du njuta av en weekend, anordna bröllop och fest eller konferera och snart erbjuds även en spaupplevelse som kittlar alla sinnen.

Med minnen från en svunnen tid Skytteholm är en destination med anor och minnen ända från Järnåldern, som man fortfarande ser spår av än idag. Gården Skytteholm grundades av riksrådet Johan Skytte som levde 1577–1645 och var en av vår storhetstids främsta män. Genom århundraden har gården ägts av bland annat ätterna Gyllenstierna och Adlerheim. Under 1900-talet har herrgården brukats av Stadsmissionen, Konsumentföreningen Stockholm och civilförsvaret. Idag drivs Skytteholm som hotell- och konferensverksamhet av Stockholm Meeting Selection AB. På hotellet finns det plats för 148 gäster och hotellrummen är fördelade mellan Skyttegården, Herrgården och de vackra flyglarna. Konferensverksamheten består av 8 konferenslokaler med olika kapacitet att tillgå. Här finns även möjlighet att vandra i naturen, gå en runda på golfbanan eller njuta av skandinaviska smaker.