Stockholm EuroPride 2008 till ända

Stockholm EuroPride 2008 är avslutat och efter tio intensiva dagar kröntes avslutningen i Pride Park med I'm too sexy med Right Said Fred.

- Att festivalen är till ända känns vemodigt, men samtidigt är vi jätteglada. Stämningen har varit magisk och vi har all anledning att vara stolta över resultatet, säger Jonah Nylund, ordförande för Stockholm EuroPride.

Trots gårdagens regniga väder sålde dagsbiljetterna till lördagen slut på 50 minuter när biljettkassorna öppnade klockan tolv. Slutsålda blev även torsdagens schlagerkväll, samt alla 11000 festivalbiljetter. Pride Park har haft fullsatt med 15000 personer två kvällar och även onsdag och fredag var det fler besökare i parken jämfört med tidigare år. Pride House har också haft framgångsrika dagar, Kulturhuset har haft fler än 10000 besökare per dag.

- Vi tror att det här kan bli det bästa ekonomiska resultatet i festivalens historia, berättar Håkan Steenberg, Stockholm Prides kassör.

Igår kväll lämnade Stockholm över värdskapet för EuroPride till Zürich, där EuroPride kommer firas 2 maj - 7 juni 2009, i hela fem veckor.

- Vi önskar Zürich lycka till och ser fram emot att påbörja förberedelserna inför Stockholm Pride 2009, avslutar Jonah Nylund.

Stockholm EuroPride 2008 firades 25 juli - 3 augusti. Festivalen drivs av den ideella föreningen Stockholm Pride och 600 volontärers gemensamma arbete möjliggjorde årets festival.

Anna Söderström
+46-704-581858