Stockholms filmfestival 2022 presenterar stolt vinnaren av Nikon Short Film: Mira Hilfon Liungman

Tidigare i somras introducerades Nikon Short Film Award, Stockholms filmfestivals nya kortfilmstävling i samarbete Nikon. En kortfilmstävling på max 60 sek för alla filmskapare runt om i Europa. Efter att ha mottagit över 100 kreativa bidrag utsågs 6 stycken nominerade. Nu har en vinnare valts. Mira Hilfon Liungman tar hem det ett otroligt konstfullt filmpris, en specialtillverkad festivalstatyett av Kosta Bodas konstnär Markus Åkesson.

Mira Hilfon Liungman erhåller då dessutom en kamera och ett objektiv som hon själv väljer från Nikons prisbelönta spegelfria Z-serie. Hon kommer också äras med personlig handledning av får även ett tillfälles handledningslunch med regissören Tarik Saleh (Boy from Heaven).

- Jag är verkligen glad över det fina mottagandet av min film. Att uttrycka mig genom film har alltid varit en av mina största drivkrafter. Filmen som medium påminner mig ständigt om dess kraftfulla egenskap att påverka, komma folk inpå livet, beröra och upplysa, säger Mira 21 år från Malmö, student på Ölands dokumentärfilmskola.

Den vinnande kortfilmen Trust (60sek) kommer att visas på festivalen den 16 november i samband prisutdelningen men också HÄR.

Juryns motivering:

"Vi tycker alla att filmen var rörande, otroligt visuell och att den hade ett budskap utan att vara övertydlig. Vi vill verkligen se mer av vad Mira har att erbjuda och därför utser vi henne till vinnare av Nikon Short Film Award 2022"

Den officiella juryn för tävlingen bestod av Hollywood-regissören Daniel Espinosa, skådespelaren Gizem Erdogan och artisten och skådespelaren Alba August.

Vem som helst kunde vara med att tävla i Världens kortaste kortfilmspris. Det enda kravet var att filmen skulle vara max 60 sekunder lång och innehålla alla de inslag som en långfilm vanligtvis har.

Dessa är de 6 nominerades filmerna:

• Mira Hilfon Liungman (Sverige) “Trust"
  • Max Barry (Irland) “A Letter to Dublin
  • Daniel Basurto (Sverige) “179:an
  • Cora Gasparotti (Italien) “Sologram
  • Michaela Box (Sverige) “På djupet
  • Toby Cawthorn (Sverige) “Oblivious

För mer information, vänligen kontakta:

Angela Ljungblad, Pressansvarig Stockholms filmfestival
+46 (0)86775012

Vincent von Sydow
, Pressekreterare Stockholms filmfestival
+46 (0)86775013
pressekreterare@stockholmfilmfestival.se

Stockholms Internationella Filmfestival | 9 - 20 november 2022

Stockholm Internationella Filmfestival startade 1990 och är idag en av de ledande filmfestivalerna i Europa. 2022 års upplaga av festivalen kommer att innehålla över 130 filmpremiärer från 50 länder världen över. Vi arrangerar också Stockholms filmfestival junior 28 mars-2 april, Drive-in-bio 17-19 juni, Sommarbio 17-21 augusti samt

About Nikon

Nikon is a world-leading provider of imaging products and services. Its innovative optics technology—from consumer and professional cameras to lenses, system accessories, and sport and recreational optics —is powered by over 100 years of experience. The brand is globally recognised for setting new standards in design and performance, with Nikon’s revolutionary Z series mirrorless cameras and NIKKOR Z lenses representing a new dimension of optical performance.

Nikon is committed to leading imaging culture and enables some of the world’s best visual artists to reach their creative potential through visual storytelling. Its award-winning photographic equipment empowers photographers and videographers to realise their creative vision at the highest level. Its award-winning sport and recreational optics bring the world closer for pursuits ranging from birdwatching and stargazing to theatre, golf, and travel.

As a trusted visionary partner, Nikon unites all levels of content creators through its engaged community, unrivalled technical expertise, and access to educational resources, via initiatives such as The Nikon School.

For more information about Nikon’s award-winning products please visit www.europe-nikon.com