Nikon Short Film Award 2023 jury: regissör Daniel Espinosa, skådespelerskan Sara Shirpey och skådespelerskan samt regissör Bahar Pars.

Stockholms internationella filmfestival presenterar årets jury inför Nikon Short Film Award 2023

Priset instiftades i fjol för att uppmuntra filmkreatörer runtom i Europa att använda sin kreativitet och fantasi för att skapa bästa möjliga kortfilm på max 60 sekunder. Tävlingen blev en framgång med över 200 inskickade bidrag.

Nu har vi äran att presentera juryn för Nikon Short Film Award 2023. Juryordförande är, precis som förra året, svenska Hollywood-regissören Daniel Espinosa (Snabba Cash, Safe House, Life), som tillsammans med Rising Star-vinnande skådespelerskan Sara Shirpey samt skådespelerskan och regissören Bahar Pars utgör årets officiella jury.

"Det är ett mycket ärofyllt uppdrag att leda juryn för Nikon Short Film Award. Vi ser fram emot att gå igenom alla filmer och det ska bli spännande att se hur dagens europeiska filmkreatörer tar sig an utmaningen. Kanske finns nästa stora stjärnregissör bland de tävlande”, säger Daniel Espinosa, Nikon Short Film Awards juryordförande.

Det vinnande bidraget kommer att visas på Stockholms internationella filmfestival, och vinnaren kommer att prisas med en exklusiv Nikon-kamera samt ett objektiv efter eget val. Dessutom belönas vinnaren med Kosta Bodas handgjorda glaskulptur av konstnären Markus Åkesson. Utöver detta erhåller vinnaren även personlig handledning av en etablerad svensk filmskapare. Förra årets handledning hölls av den internationellt hyllade och prisade regissören Tarik Saleh.

Nikon
har en lång historia av att stödja unga skapare över hela världen, och i samarbete med Stockholms internationella filmfestival gör de nu en av sina största ansträngningar någonsin för att nå ut till filmskapare och kreatörer över hela Europa för att anta denna utmaning.

"Vi är glada att, ännu en gång, vara den officiella kamerapartnern för Stockholms filmfestival och att få presentera Nikon Short Film Awards 2023. Detta partnerskap och pris är ett uttryck för vårt engagemang för den rörliga bilden och vår beundran för unga filmskapare. Vi är stolta över att stötta denna gemenskap inom filmen, inte bara med starka videoprodukter utan också med det erkännande priset ger dessa talanger" säger Julian Harvie, marknadsdirektör, Nikon Northern Europe.

Årets tema för Nikon Short Film Award är "Ready. Action!"

För mer information om Nikon Short Film Award, besök gärna festivalens hemsida

Vi välkomnar nu filmbidrag från och med idag, den 12 september, och filmer kan skickas till submission@stockholmfilmfestival.se.

Stockholms Internationella Filmfestival | 8-19 november 2023

Stockholm Internationella Filmfestival startade 1990 och är idag en av de ledande filmfestivalerna i Europa. 2023 års upplaga av festivalen kommer att innehålla över 130 filmpremiärer från länder världen över. Vi arrangerar också Stockholms filmfestival junior 27 mars-1 april, Drive-in-bio 14-18 juni, Sommarbio 16-20 augusti samt