Handelskamrarna och Karolinska först i Sverige med säker e-information i vården

Snart är det ”virtuellt kliniska kassaskåpet” en verklighet. Handelskamrarnas bolag ChamberSign kommer i samarbete med SLL och Karolinska Universitetssjukhuset ta fram en prototypmodell för säker medicinsk informationshantering över Internet vid s k e-rond. Tjänsten möjliggör säker överföring av till exempel remisser och röntgenbilder och är den första i sitt slag i Sverige. - Med det ”virtuella kliniska kassaskåpet” tar ChamberSign ännu ett steg i att bevisa behovet av en oberoende tredje part vid elektronisk kommunikation, säger Fredrik Tamm, VD för ChamberSign. Nu kan även vården kommunicera säkert på nätet. Handelskamrarna har, genom det gemensamma bolaget ChamberSign, utvecklat flera tjänster som underlättar säker informationshantering i offentliga verksamheter, däribland tjänsten ”e-anbud”, som möjliggör elektronisk offentlig upphandling och redan används av fler än 45 kommuner. Nu utvecklas nya tjänster inom den elektroniska kommunikationen för att uppfylla krav på säkerhet och för att den ska anses vara juridiskt hållbar. I tjänsten ”virtuellt kliniskt kassaskåp”, ersätter ChamberSign det nuvarande flödet av fax och brev mellan remitterande läkare och kliniker vid bedömningar av patienter på distans. Tekniken inom sjukvården tillåter snabb och enkel överföring av röntgenbilder mm. men hittills har inte en säker spårbar systemlösning typ ”kassaskåp” funnits, som tillåtit berörda läkare att hantera och signera sina utlåtelser elektroniskt på distans. Detta löses nu med en kombination av säker validering av användaren och bättre spårbarhet än Internet möjliggör idag. En kvittotjänst ingår, där varje transaktion är kopplad genererar ett kvitto som bevisar vem och när en information har delgivits eller signerats. Dessa kvitton lagras i ett notariat som ChamberSign ansvarar för och håller tillgängligt enligt vissa strikta villkor. Tjänsten ”virtuellt kliniskt kassaskåp” är e-förvaltningstjänst som kommer att använda sig av samma tekniska grundstruktur som ChamberSign använder för tjänsten e-Anbud. - Att utveckla en prototypmodell med hjälp av ChamberSign och handelskamrarna, med deras historik och starka renommé att säkra affärstransaktioner över Internet samt deras internationella spridning, var avgörande för att vi skulle välja dem som samarbetspart för att utveckla denna typ av e-tjänst. Den tekniska delen i tjänsten är egentligen inte huvudsaken utan det är funktionen att dels snabbt och enkelt erhålla aktuell remiss, dels med säkerhet veta vem som är användare av det ”virtuella kassaskåpet” och vid behov kunna bevisa vem som har sagt vad och när vid kommunikation över Internet, säger Ola Gran, metodansvarig för telemedicin på Karolinska universitetsjukhuset och projektledare för ”Telemedicinsk stödtjänst för vårdsamverkan SLL och avtalsparter”. ChamberSign Sverige AB erbjuder myndigheter och företag inom svenskt näringsliv tillgång till det Professionella Internet för användning såväl nationellt som internationellt. Med det Professionella Internet menas att varje individ som skickar och tar emot e-post ska identifieras. För att möjliggöra detta, och för att göra det trovärdigt, krävs en oberoende tredje part som validerar individer, garanterar säkerheten och spårbarheten i de elektroniska transaktionerna som sker. Genom sina ägare Handelskamrarna tar ChamberSign rollen som den enda oberoende tredje parten på den svenska marknaden. Svenska Handelskammarförbundet, Handelskamrarna, är den svenska sammanslutningen av handelskammare. Handelskamrarnas huvuduppgift är att skapa bra förutsättningar för näringslivet i regionen och att främja handel över gränserna. Handelskamrarna står under statlig auktorisation och arrangerar även tjänster, kurser och rådgivning för att underlätta företagens kontakter, däribland skiljedom, auktorisation av värderingsmän och utfärdande av intyg. Mer information: Om tjänsten och tekniken: Fredrik Tamm, VD Chambersign, på plats på Kvalitetsmässan eller 070 7124357, fredrik.tamm@chambersign.se Ola Gran, metodansvarig telemedicin, Karolinska universitetssjukhuset, ola.gran@karolinska.se Peter Egardt, VD Svenska Handelskammarförbundet, 070 560 00 91 För högupplöst bild på Fredrik Tamm eller mer information om Handelskamrarna: Anna Kinberg Batra, informationschef Stockholms Handelskammare, 070 9918355, anna.kinberg.batra@chamber.se Ytterligare information om ChamberSign: www.chambersign.se Ytterligare information om Handelskamrarna: www.cci.se