Stockholmsbarometern 4:e kvartalet 2005: Fortsatt starkt konjunkturläge, men få nya jobb

Konjunkturen i Stockholm fortsatte uppåt under årets fjärde kvartal. Handeln och exportindustrin är starka sektorer, liksom uppdragsverksamheten som är regionens största. Men få företag, ens i framgångsrika branscher, nyanställer och då bara kvalificerad arbetskraft. Och risk finns för en nedgång i byggsektorn. Det framgår av Stockholms Handelskammares Stockholmsbarometer som presenterades i dag. Barometern är framtagen tillsammans med Konjunkturinstitutet och bygger på uppgifter från 1118 företag i regionen. Stockholmsregionen behåller sin position som Sveriges tillväxtmotor – i Stockholmsbarometern för fjärde kvartalet 2005 noteras fortsatt god konjunktur. Även rikskonjunkturen är fortsatt positiv, men uppgången är starkare i Stockholm. I rapporten, som kan laddas ned i sin helhet från chamber.se (fullständig länk nedan), syns bland annat att: Handelskonjunkturen är fortsatt god på alla områden, mycket på grund av den fortsatt höga disponibla inkomsten hos hushållen. Sällanköpshandeln är fortfarande vägledande i tillväxten, medan dagligvaruhandeln brottas med hård lågpriskonkurrens. Den stora tjänstesektorn uppdragsverksamhet stärktes ytterligare. Efterfrågan på företagens tjänster ökade och verksamheten utvecklades väl. Brist på personal är fortfarande en realitet och det är främst kvalificerade, redan etablerade personer som får jobben i denna sektor. Byggandet fortsätter att ligga på höga nivåer. Ökningstakten har däremot mattats av och de låga förväntningarna kring anställningar och inkomna order visar på ett möjligt slut på uppgången. Förväntad räntehöjning leder till högre grad av försiktighet. Trängselskatteförsöket syns, trots att det startade omedelbart efter mätperioden, i form av rekord i bilförsäljningen - särskilt för miljöbilar - och i en viss risk för prishöjningar i handeln. -Totalt sett ser det fortsatt positivt ut för Stockholm, säger Peter Egardt, VD på Stockholms Handelskammare. -Men det är bekymmersamt att tillväxten inte resulterar i nya jobb, och att detta slår hårdast mot de sämst etablerade på arbetsmarknaden. Det riskerar att göra Stockholmsekonomin sämre än den skulle kunna bli. Här spelar byggbranschen en viktig roll – om den viker så drabbar det både jobben och företagen i övrigt. -Och redan nu kan vi se att handeln går mot tuffare tider – då är det särskilt farligt att straffbeskatta kunderna i form av trängselskatten. Stockholm behöver färre, inte fler, pålagor och hinder för att ge företagen möjlighet att anställa och växa. Sverige behöver Stockholm som tillväxtmotor, avslutar Peter Egardt. Om Stockholmsbarometern Stockholmsbarometern tas fram av Konjunkturinstitutet på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Materialet bygger på den rikstäckande Konjunkturbarometern, från vilken svaren för Stockholms län har brutits ut och bearbetats. Stockholms Handelskammare tolkar och analyserar resultatet. Stockholmsbarometern ges ut varje kvartal sedan första kvartalet år 2000. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Hela rapporten, ytterligare datafiler mm kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/naringsplitik/konjunkturanalyser/stockholmsbarometern/ Högupplösta bilder på Peter Egardt och Johan Treschow kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se För mer info kontakta: Peter Egardt, VD, mobil 070 - 560 00 91 Johan Treschow, ansvarig ekonomisk analys, mobil 070 - 662 01 51, johan.treschow@chamber.se Anna Kinberg Batra, informationschef, mobil 070 - 991 83 55, anna.kinberg.batra@chamber.se