Tobii Technology och Cibes Lift vinner 2008 års Export Hermes

I år tilldelas Tobii Technology från Danderyd och Cibes Lift från Sandviken det prestigefyllda priset Export Hermes. Priset delas ut av H.K.H. kronprinsessan Victoria i samband med Världshandelsdagen på Stockholms Handelskammare. Årets pristagare av Export Hermes verkar inom vitt skilda områden, men har båda gemensamt att de underlättar livet för handikappade.

Världshandelsdagen är ett samarrangemang mellan Stockholms Handelskammare och Internationella Handelskammaren, ICC. Under dagen talar bland andra handelsminister Ewa Björling.

Juryns motivering för de respektive pristagarna lyder:

Tobii Technology AB har framgångsrikt utvecklat och kommersialiserat en helt ny teknologi för att styra datorer med enbart blicken.

Tobii grundades 2001 och har sedan vuxit snabbt med lönsamhet. Tobii finns i Danderyd utanför Stockholm och har dotterbolag i USA, Japan, Tyskland och Norge.

Cibes Lift AB har tack vare målmedveten marknadsstyrning, teknisk flexibilitet och anpassning till EUs regelverk blivit Europas ledande tillverkare av skruvdrivna plattformshissar.

Cibes Lift AB startade sin verksamhet i mitten på 1980-talet. Huvudkontor, försäljning, tillverkning sker i Järbo utanför Sandviken. Cibes Lift har ett eget bolag i England.

Pressbilder av pristagarna kommer att finnas tillgängliga.

Mer information: Andreas Krohn, Handelskammarens Informationschef, 0703-51 32 22.

Om Export Hermes
Priset Export Hermes har delats ut av Fonden för Exportutveckling sedan år 1981. Priset delas ut till företag som haft en extremt framgångsrik export (snabb och stadig exportökning, innovativ marknadsföring, spridning till många länder och en sund ekonomisk bas). Sammanlagt har över 40 företag mottagit Export Hermes som består av en statyett skapad av konstnären Thomas Qvarsebo och ett handtextat diplom av konstnären Lennart Forsling. www.exporthermes.org

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se

Markus Sjöqvist