Årets skolkock, kocklandskamp och SM i Pizza

Årets skolkock, kocklandskamp och SM i Pizza

Årets bästa skolkock, nordisk kocklandskamp, Vassaste kocken, Sveriges mest prisvärda vin och mycket mer avgörs på GastroNord och Vinordic som vecka 16 samlar branschen inom hotell, restaurang, catering, storkök och fast food på Stockholmsmässan.

SkolmatsGastro - varje dag serveras 1 195 700 skolmåltider i Sveriges skolor. Bakom planering och tillagning står 15 700 skolkockar. Syftet med tävlingen är att inspirera landets skolkockar att bjuda skolbarnen på bra mat samt höja statusen för yrket.

Finalistlagen består av tre skolkockar som ska servera tre rätter – en soppa, en vegetarisk rätt och en varmrätt på fisk, fågel eller kött. Rätterna lagas på tid och bedöms av en tävlingsjury enligt kriterierna smak, näringsberäkning och kostnad. Tävlingen arrangeras av Lantmännen. Finalen äger rum den 24 april 2012.

Årets Företagsrestaurang är en tävling för privata, kedje- och offentliga företagsrestauranger. I finalen tävlar sex lag, som består av två kockar vardera som representerar den tävlande restaurangen. Finallagen ska på två timmar laga en hälsosam, säsongsanpassad och aptitretande lunchbuffé: En soppa, en huvudrätt, tre sorters grönt samt ett bröd. Tävlingen arrangeras av tidningen Restaurangvärlden, i år i samarbete med Valio och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR. Vinnarna får var sitt resestipendium på 15 000 kronor. Final är den 26 april

Nordisk kocklandskamp - Electrolux Nordic Friendly Challenge - delar av kocklandslagen tävlar i en ”vänskapsmatch” med Electrolux som värd. Vinnaren utses den direkt efter tävlingen den 26 april.

Pizza SM 2012 - för fjärde året i rad arrangeras det svenska mästerskapet i pizza. Pizza-SM arrangeras av tidningen Fast Food Magazine och syftet med tävlingen är att lyfta fram goda exempel bland pizzabagarna, deras yrkeskunnighet och kvalitetsmedvetenhet. Första priset är bland annat en värdecheck på 10 000 kr från Axfood Snabbgross. Final är den 25 april.

Årets Kockelev är en tävling för kockelever som går tredje året på gymnasiet. Tävlingsuppgiften består av att skapa en vällagad restaurangrätt av säsongens råvaror med smakerna i fokus. I finalen har eleverna två och en halv timme på sig att laga sin rätt och sedan presentera den för en jury bestående av några av landets mest namnkunniga kockar – däribland Operakällarens Stefano Catenacci som är juryns ordförande. Årets kockelev arrangeras i samarbete med Segers, Kraft Foods, Guldfågeln, Santa Maria, Arla, Sundqvist och Grönt till krogen. Finalen äger rum den 25 april.

Vassaste kocken - är en tävling i hantverksskicklighet och snabbhet. Åtta finalister tävlar om titeln den 27 april 2012. Förstapriset är 25 000 kronor. Arrangör är Restauratören.

Hottest Chef Contest - för femte året i rad arrangerar TABASCO/Arvid Nordquist HAB tävlingen Hottest Chef Contest för elever som går sista året på någon av Sveriges hotell- och restaurangskolor. De ska skapa en varmrätt som ska innehålla närproducerade råvaror med huvudråvaran lamm, samt två sorter TABASCO Brand Pepper Sauce. 6 finalister gör upp om titeln den 24:e april.

Vinordic Wine Challenge - utser Sveriges mest prisvärda viner. Vinordic Wine Challenge är Nordens enda EU-certifierade tävling och arrangeras av Vinordic i samarbete med tidningen Allt om Vin.Vinnarna koras den 25 april.

GastroNord och Vinordic är norra Europas största fackmässor för hotell, restaurang, storkök och snabbmat. Mässorna arrangeras vartannat år på Stockholmsmässan.

För mer information:
Daniel Fritzdorf, projektledare,
daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se, 070-789 41 96
Lotta Signeul, pressansvarig,
lotta.signeul@stockholmsmassan.se, 08 – 749 43 79 ellerida.mlowe@stockholmsmassan.se, 08-749 44 13.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.